آمریکا-بدون-هیچ-دلیل-و-تعهدی-؛-۱۸-سال-قبل-بر-امارت-اسلامی-حمله-کرد

یکی از اعضای پیشین گروه طالبان در پیوند به هجدهمین سالروز حضور امریکا در افغانستان می گوید که در آن زمان، هیچ تعهدی میان طالبان و امریکا وجود نداشت، از این رو ایالات متحده بدون کدام دلیل موجه و با بهانه های بی جا بالای امارت اسلامی حمله کرد.

به گزارش افغان نیوز: سید اکبر آغا، رئیس شورای عالی راه نجات افغانستان و عضو پیشین گروه طالبان امروز دوشنبه( ۱۵، میزان ) در یک گفتگوی تلفنی به خبرنگار افغان نیوز گفت؛ " جنگ بالای مردم افغانستان از سوی خارجی ها تحمیل شده و ۱۸ سال پیش بالای رژیم طالبان بدون کدام دلیل موجه و به بهانه های بی جا حمله کردند. بنابراین، نیروهای خارجی در این مدت بخاطر منافع شخصی شان در افغانستان باقی مانده اند."

این عضو پیشین گروه طالبان گفت: جنگ در افغانستان از سوی ایالات متحده امریکا تحمیل شده است و در هر کشوری که منافع آن باشد، جنگ را به صورت تحمیلی انجام می دهد. به باور وی، با خروج نیروهای خارجی از افغانستان نیز جنگ در این کشور ختم نخواهد شد، زیرا مردم افغانستان با طالبان روی یک حکومت مشترک توافق ندارند.

وی در اخیر خاطر نشان ساخت: حضور خارجی ها، مداخله کشور های همسایه،  عدم حاکمیت شریعت اسلامی،  فساد اداری و عدم ظرفیت های علمی و سیاسی در زمان حکومت گروه طالبان نبود، اما حکومت فعلی و کشمکش های خارجی و داخلی باعث تداوم جنگ در افغانستان شده اند.

در همین حال، عتیق الله امیرخیل آگاه نظامی گفت؛ "ایالات متحده امریکا اهداف ۵۰ ساله اش را به بهانه ای حضور اسامه بن لادن در افغانستان پیاده کرد و از این رو بالای طالبان حمله نمود. زیرا در آن زمان امریکا مدعی بود که افغانستان اسامه بن لادن را به ما تسلیم نکرده و در افغانستان حضور یافتند."

وی گفت: ایالات متحده امریکا می توانست که این موضوع را از راه مسالمت آمیز و از طریق گفتگو های سیاسی حل کند نه از طریق زور و جنگی که صورت گرفت و هزاران شخص بی گناه کشته و زخمی شدند.

آقای امیرخیل بیان کرد؛ " در نشست "بن" فیصله شد که حضور امریکا برای تامین امنیت، حکومت داری خوب و از بین بردن کشت مواد مخدر می باشد، اما در تمام عرصه ها ناکام مانده و در نتیجه با استفاده از قدرت جهانی که برخوردار بود، یک حکومت کوچک طالبان آن را شکست داد."

وی در مورد حضور نیروهای خارجی اشاره کرد و گفت: اگر مردم افغانستان یک دست شوند و اتحاد کنند، نیاز به نیروهای خارجی در افغانستان نیست؛ در غیر آن، دست گروه طالبان در جنگ بالا خواهد بود.

از سوی هم، احمد سعیدی آگاه مسایل سیاسی گفت: همه ای کشور های زیر چتر بین الملل به این نظر رسیده اند که گروه القاعده به دستور « اسامه بن لادن» برج های دوقلوی امریکا را هدف قرار داد و به دنبال آن ایالات متحده امریکا به افغانستان آمدند و حضور اسامه بن لادن را یک بهانه گرفت.

آقای سعیدی بیان کرد،" پس از کشته شدن رهبر القاعده ( اسامه بن لادن ) در دولت آباد پاکستان، حضور خارجی ها در افغانستان ادامه یافت که تاکنون ما شاهد جنگ های تحملی در این کشور هستیم."

وی در اخیر خاطر نشان ساخت که اضافه تر از ۱۸ سال حضور خارجی ها در افغانستان صرف کمک ها در بخش های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی شده اما آرزوی (صلح) که مردم افغانستان به سر داشتند، برآورده نشد.

این در حالی است که گروه طالبان امروز دوشنبه( ۱۵ میزان ) با نشر اعلامیه به مناسبت هژدهمین سالروز حضور امریکا در افغانستان گفته است که امریکا بدون کدام حجت و دلیل موجه و با بهانه های بی جا بر حریم کشور ما افغانستان تجاوز کرده است.

در اعلامیه گروه طالبان آمده است که امریکایی های اشغالگر آن زمان، حادثه ی ۱۱ سبتامبر را بهانه گرفتند، در حالی که آن حادثه هیچ ربطی به افغانستان نداشت و نه هم تنظیم و انجام چنین کار ها از خاک افغانستان ممکن بود.

امریکاییی ها بجای اینکه از تعقل و درایت کار می گرفتند و پیشنهاد امارت اسلامی مبنی بر حل مسالمت آمیز را می پذیرفتند، به تاریخ ۷ اکتوبر سال ۲۰۰۱ میلادی بسیار بی باکانه نخست از طریق هوا و سپس به همکاری بعض غلامان افغان از راه زمین بر افغانستان یورش آوردند.

آمریکا بدون هیچ دلیل و تعهدی ؛ ۱۸ سال قبل بر امارت اسلامی حمله کرد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد