ا-ا-توافق‌نامه-دوحه-از-سوی-امریکا-نقض-شده-است

همزمان با فرا رسیدن چهارمین سالگرد امضای توافق‌نامه میان امریکا و ا.ا در دوحه، مقام‌های ا.ا می‌گویند که این توافق‌نامه همواره از سوی امریکا نقض شده و تاکنون شماری زیادی از مقام‌های ا.ا در لیست سیاه امریکا وجود دارد.

به گزارش افغان نیوز؛ ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی ا.ا به مناسبت چهارمین سالگرد امضای توافق‌نامه میان امریکا و ا.ا در رادیو و تلویزیون ملی گفته است که این توافق‌نامه همواره از سوی امریکا نقض شده و امریکا به آنچه که در توافقنامه دوحه تعهد کرده بود پابند نیست.

آقای مجاهد گفته است که تاکنون شماری زیادی از مقام‌های ا.ا در لیست سیاه امریکا وجود دارد و باید بر اساس ماده دوم توافقنامه دوحه تمامی مقام‌های ا.ا از لیست سیاه بیرون کشیده شود اما؛ این کار از سوی امریکا صورت نگرفته است.

او با اشاره به عدم بیرون شدن نام‌های مقام‌های ا.ا از فهرست تحریم‌ها و منجمد شدن ذخایر ارزی بانک مرکزی افغانستان، می‌گوید که امریکا براساس توافق‌نامه دوحه، تعهداتش عمل نکرده است.

سخنگوی ا.ا می‌گوید که بر اساس توافقنامه دوحه باید ا.ا از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته شود و هیچ تحریمی از سوی جامعه جهانی و به خصوص امریکا بالای افغانستان وضع نشود اما؛ امریکا برعکس تحریم‌ها را بالای افغانستان اضافه نمود و به رسمیت شناختن ا.ا را به تعویق انداخت.

آقای مجاهد گفته است که بعداز حاکم شدن دوباره ا.ا در افغانستان جنگ و خونریزی پایان یافته و امنیت سراسری در کشور به وجود آمده و زمینه پیشرفت در تمامی عرصه‌ها در افغانستان مهیا شده است.

در همین حال، کارین ژان پییر، سخنگوی کاخ سفید در مورد توافقنامه دوحه می‌گوید که این توافقنامه ا.ا را نیرومند و شرکای امریکا را در افغانستان تضعیف کرد.

خانم پییر گفته است که: «چنانچه می‌دانید چهارسال پیش اداره قبلی امریکا توافق‌نامه دوحه را در سال ۲۰۲۰ با ا.ا امضا کرد و متعهد شد که نیروهای خود را چند ماه پس از تحلیف رییس جمهور بایدن، بدون هیج مسیر روشن یا پلانی برای برنامه‌های بعدی، خارج کنیم.»

او بیان داشت که هرچند مقام‌های ا.ا در این توافق‌نامه تعهد کرده بودند که برای تشکیل یک حکومت فراگیر با سایر احزاب افغانستان گفتگو می‌کنند اما؛ مقام‌های ا.ا به تعهدات خود عمل نکرده واشنگتن تلاش دارد تا ا.ا را به تعهدات‌شان پابند نگهدارد.

اما؛ کارشناسان و آگاهان سیاسی با درک شرایط واقعی و عینی افغانستان نظرات مختلفی نسبت به توافقنامه دوحه و شرایط فعلی کشور دارند.

ویس ناصری، آگاه مسایل سیاسی می‌گوید که امضای توافق‌نامه میان امریکا و امارت اسلامی در دوحه باعث فروپاشی نظام سیاسی در کشورشد و این امر سبب شد که بعداز سقوط افغانستان صدها نفر از کشور راه مهاجرت را پیش بگیرد و تمام مشکلات که مردم افغاستان در حال حاضر دست‌وپنچه نرم می‌کند، امضای توافق‌نامه میان امریکا و امارت اسلامی می‌باشد.

آقای ناصری افزود که باید حکومت سرپرست افغانستان به خواسته‌های جامعه جهانی و توافق‌نامه دوحه احترام گذشته و به تشکیل حکومت همه شمول، رعایت مسایل حقوق بشری، بازگشایی دروازه‌های مکاتب و دانشگاه‌ها بروی دختران و حمایت نکردن گروهای تروریستی در افغانستان تلاش نمایند.

درهمین حال، اجماع ملی استقلال و صلح افغانستان در اعلامیه به مناسبت چهارمین سالگرد امضای توافق‌نامه میان امریکا و ا.ا در دوحه گفته است که این توافقنامه، وثیقه شکست نظامی امریکا و متحدانش، بازگشت استقلال سیاسی و حاکمیت ملی افغانستان بود که با حکمت، دوراندیشی و مجاهدت تاریخی ا.ا و ملت مسلمان و مجاهد کشور به دست آمد و صلح، ختم اشغال، فروپاشی دولت دست نشانده، مبارزه با فساد اداری، حاکمیت ملی، استقلال سیاسی، حفظ تمامیت ارضی، ثبات سیاسی را برای افغانها به ارمغان آورد.

در این اعلامیه آمده است که ا.ا، با امضای توافقنامه دوحه، به منظور ختم اشغال و تامین صلح و استقلال در افغانستان و  براساس آموزه‌های قرآن کریم و قواعد حقوق بین‌الملل، خود را به تامین صلح و اجرای تعهدات، متعهد می‌داند و از این جهت، با جدیت تمام، به همه مواد توافقنامه دوحه عمل کرده و حتی در یک مورد از آن، تخطی نکرده است.

بر اساس این اعلامیه گفته شده است که ایالات متحده آمریکا تا هنوز به تعهدات خود به صورت جدی، مطابق توافقنامه دوحه عمل نکرده و از این جهت، در مغایرت با حقوق بین الملل عمل کرده است؛ ملت افغانستان معتقد است که با وجود این، آمریکا می تواند با تعامل مثبت، به رسمیت شناختن افغانستان و مشارکت در پروسه بازسازی، به دوست مردم افغانستان تبدیل شود و خسارات شدید اقتصادی،  فرهنگی و سیاسی به مردم افغانستان را جبران کند.

این در حالی است که توافق‌نامه دوحه پس از ۱۸ماه گفتگوهای نفس‌گیر در دهم حوت ۱۳۹۸ خورشیدی میان زلمی خلیل‌زاد نماینده پیشین امریکا برای صلح افغانستان و ملا عبدالغنی برادر معاون پیشین دفتر سیاسی ا.ا در قطر امضا شد و امروز که چهار سال از امضای این توافق‌نامه می‌گذرد، ایالات متحده امریکا و امارت اسلامی یکدیگر را به نقض آن متهم می‌سازند.

ا.ا: توافق‌نامه دوحه از سوی امریکا نقض شده است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد