ابهام-در-موفقیت-روند-صلح؛-اجماع-درست-وجود-ندارد

مسوولان و اعضای هیات مذاکره کننده حکومت با طالبان می‌گویند که تطبیق توافقنامه صلح به تضمین‌های جدی نیاز دارد؛ زیرا دیدگاه‌های متضاد کشورهای منطقه، سیاسیون داخلی و اعتماد کاذب طالبان از متغیرهای اند که می‌توانند این روند را به چالش بکشد.

به گزارش افغان نیوز: فوزیه کوفی، عضو هیات مذاکره کننده حکومت با طالبان، امروز( پنج‌شنبه، ۱۱ جدی) در نشست" بررسی روند مذاکرات صلح، حقایق، واقعیت‌ها، چالش‌ها و فرصت‌ها" گفت که طالبان هنوز هم به دلیل توافق‌نامه با امریکا خود را برنده می‌دانند و این امر  یکی از چالش‌های جدی در روند مذاکرات صلح است. 

خانم کوفی افزود؛ یکی از چالش‌های دیگر در روند مذاکرات صلح، دیدگاه کشورهای منطقه است و هنوز برخی از کشورهای منطقه به این فکر هستند که پروسه صلح افغانستان از جانب قدرت‌های جهانی مدیریت می‌شود. 

به گفته او؛ از دیگر چالش‌های هیات در مذاکرات کننده حکومت این است که تحولات و پیشرفت‌های ۲۰ سال گذشته را چگونه به عنوان واقعیت‌های موجود جامعه افغانستان به هیات طالبان معرفی شود. بنابراین، اگر ساختار نهاد‌ها و نظام کنونی از بین برود بار دیگر کشور به جنگ داخلی و خانه به خانه خواهد رفت. 

فرامرز تمنا، استاد دانشگاه در این نشست گفت که برخی سیاسیون کشور میان خود مشکل دارند؛ اما "متاسفانه"می‌خواند این مشکلات شان را در دوحه قطر حل نمایند. او تاکید کرد که هنوز افغانستان به اجماع داخلی، منطقوی و جهانی نیاز دارد. 

آقای تمنا افزود که برداشت مشترک از روند مذاکرات صلح میان طرف‌های جنگ نیاز اساسی است و همچنان کشور‌های میانجی نیز باید به گونه بی طرف در پروسه صلح افغانستان عمل کنند. 

به باور تمنا؛ انتخابات‌های افغانستان و امریکا بر پروسه صلح تاثیر گذاشته و آن را سیاست زده کرده است؛ زیرا بدون فشار امریکا حکومت افغانستان، گروه طالبان در قطر حاضر به گفتگو نمی‌شد. 

این استاد دانشگاه نبود اراده قاطع میان دو طرف برای صلح را از چالش‌های روند مذاکره دانسته و گفت که هنوز میان طالبان نیز دیدگاه‌های مختلف مذهبی وجود دارد و این گروه در آغاز مذاکره دیده شد که مذهب جعفری را به رسمیت نمی‌شناسد. 

به گفته او، مسئله آتش‌بس، چگونگی نظام و ادغام طالبان از متغیرهای است که می‌تواند پروسه صلح را به چالش بکشد و تطبیق توافقنامه صلح به تضمین‌های جدی نیاز دارد.

ناهید فرید، عضو مجلس نمایندگان در این نشست گفت که کار هیات مذاکره کننده به گونه‌ای لازمی امضا توافق نامه در دوحه با گروه طالبان نیست، بلکه دفاع و حفظ دست آوردهای مردم افغانستان در بیست سال گذشته است. 

خانم فرید تاکید کرد؛ باید تلاش شود که از جنگ طالبان تقدس زدایی شود؛ چون این گروه به نام جهاد علیه زنان و کودکان و افراد ملکی در افغانستان می‌جنگد. 

این درحالی است که اکنون هیات مذاکراه کننده حکومت برای مشوره در کابل حضور دارد و گفته می‌شود که دور دوم مذاکرات صلح در شانزدهم جدی در قطر آغاز می‌شود.

ابهام در موفقیت روند صلح؛ اجماع درست وجود ندارد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد