ابوحنیفه-جهاد-را-دفع-ظلم-عنوان-کرد-نه-تفاوت-عقیده

رییس جمهور غنی در یک سیمینار علمی و تحقیقی گفت که ابوحنیفه در زمینۀ جنگ و صلح نظرات مناسب داد و مبنای جهاد را دفع ظلم عنوان کرد نه تفاوت عقیده با دیگران.

به گزارش افغان نیوز: محمد اشرف غنی، رییس جمهور کشور، روز دو شنبه(24، ثور) در یک سمینار علمی و تحقیقی گفت : افکار ابوحنیفه منحصر به گذشته نیست، بلکه بدون درک اندیشۀ آن، خود را نمی توان شناخت .

وی افزود؛ ابوحنیفه بانی ثباتی است که بر اساس عدالت استوار می باشد. این موضوع را زمانی بهتر احساس می کنیم که وی را با مخالفان و منتقدانش مقایسه نماییم.

آقی غنی خاطر نشان ساخت؛ هرچند تمام نظرات ابوحنیفه مورد قبول افراد آن زمان قرار نگرفت اما تقوای او حتی میان مخالفان اش قابل انکار نبود. از سوی هم، دیدگاه های کلامی، فقهی و روش اجتهادی آن گره گشای مشکلات فراوانی در جامعۀ اسلامی شده است. زیرا روش وی معتدل و متکی بر نقل و عقل بوده است.

رییس جمهور غنی افزود؛ ابوحنیفه جلو جریان تکفیر را که از سوی خوارج به راه افتاده بود گرفت و به صراحت اعلان کرد که هیچ یکی از مسلمانان را نمی توان کافر خواند. وی تعریف دار الاسلام و دار الحرب را به گونه ای معقول و منطقی مطرح کرد و راه برقراری روابط بین المللی را برای مسلمانان گشود که امروزه از اهمیت خاصی برخوردار است.

رییس جمهور غنی تاکید داشت که روش اجتهادی امام ابوحنیفه در یک دسته بندی کلی، بنام روش اهل رأی شناخته می شد که از جمله مکاتب معتبری در تاریخ اسلامی محسوب می شود.

ابوحنیفه جهاد را دفع ظلم عنوان کرد نه تفاوت عقیده

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد