اتمر-طالبان-برای-احیای-«امارت-اسلامی»-تلاش-دارند

وزیر خارجه کشور می‌گوید که هدف طالبان از جنگ، خروج سربازان خارجی از افغانستان نیست، بلکه آنان می‌خواهند «امارت اسلامی» را دوباره احیا کنند.

به گزارش افغان نیوز؛ محمد حنیف اتمر، وزیر امور خارجه در مصاحبه با نشریه فارین پالیسی، گفته است که افغانستان و امریکا می‌دانند که طالبان و گروه‌های تروریستی دیگر یک تهدید قوی برای صلح و ثبات در منطقه و جهان هستند.

او در ادامه طالبان را به وعده‎شکنی متهم کرده و گفته است که این گروه «به تعهدات خود در توافق‌نامه دوحه پابند نیست در حالی‌که ما با تمام ایمانداری به آن عمل کردیم».

اتمر علاوه کرده که هدف طالبان از جنگ، خروج سربازان خارجی از افغانستان نیست، بلکه آنان می‌خواهند تا «امارت اسلامی» را دوباره احیا کنند.

وزیر خارجه گفته است که طالبان پس از آغاز خروج نیروهای خارجی به حملات شان شدت بخشیده و باعث شده تا بیش از ۳۵ هزار نفر کشته شوند که به گفته او، ۳۰ درصد قربانیان غیرنظامیان هستند.

او افزوده است که حملات طالبان منجر به آوارگی بیش از ۲۰۰ هزار نفر از شده‌ است.

وزیر امور خارجه در ادامه در مورد نقش پاکستان در روند صلح افغانستان گفته است که اگر این کشور به صلح و ثبات منطقه‌ای باور دارد، باید در این راستا همکاری کند.

به گفته وی؛ چین به امریکا و دیگر بازیگران در منطقه و جهان واضح کرد که افغانستان مکان همکاری برای منافع مشترک دو طرف است و باید از آن بهره ببرد.

آقای اتمر در مورد مواد مخدر گفته است که درآمد حاصل از مواد مخدر منبع اصلی درآمدزایی برای شورشیان در افغانستان است.

وی گفته است: «گاهی اوقات گیج می شوید که آیا این جنگ به خاطر افغانستان است یا مواد مخدر و عواید جنگ. چون کسانی هستند که افغانستان را نه برای افغان ها بلکه برای مواد مخدر و تروریزم بین‌المللی می‌خواهند».

اتمر علاوه کرده که «این وضعیت شرایط مساعدی برای جرائم سازمان یافته و شورش و فعالیت های خرابکارانه عناصر ذی‌نفع ایجاد می‌کند».

او تاکید کرده که هیچ کشوری بیش از افغانستان از مواد مخدر آسیب ندیده و زیان نکرده است.

این درحالی است که لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحدۀ امریکا خواهان افزایش فشارهای بین‌المللی برای تأمین صلح در افغانستان شده است.

اتمر: طالبان برای احیای «امارت اسلامی» تلاش دارند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد