احتمال-افزایش-تنش‌-میان-کابل-و-اسلام-آباد

وزیر کشور پاکستان از آغاز ساخت چهار گذرگاه در مرز مورد مناقشه دیورند خبر داده است اما دولت افغانستان همواره مخالفت خود را با این ساخت و ساز ها اعلام نموده است.

به گزارش خبرگزاری افغان نیوز، پاکستان در حالی قصد اعمار چهار گذرگاه مرزی در خط دیورند را دارد  که بارها ساخت این تاسیسات و گذرگاهها درگیری و تنش‌های دو کشور را افزایش داده است.

بلیغ الرحمن وزیر کشور پاکستان در مجلس سنای این کشور اعلام کرد که این چهار گذرگاه در بخش‌های وزیرستان شمالی و جنوبی و ایجنسی‌های کرم و مهمند از خط دیورند ساخته می‌شوند.

وی هدف از ساخت این چهار گذرگاه مرزی را نظارت بیشتر بر عبور و مرورهای مرزی برای جلوگیری از ورود تروریست‌ها به خاک پاکستان عنوان کرد.

این در حالیست که حکومت پاکستان از تجهیز و تقویت امکانات کنترل عبور و مرور مرزی در تورخم تا سال 2020 نیز خبر داده است.

گرچه حکومت پاکستان از ساخت چهار گذرگاه مرزی در دیورند خبر داده  اما وزارت سرحدات و قبایل نسبت به این موضوع اظهار بی‌اطلاعی کرده است.

خط مرزی دیورند با دو هزار 600 کیلومتر از جمله موضوعات جنجال برانگیز میان افغانستان و پاکستان بوده است، پاکستان در حالی از ساخت گذرگاه های متعدد در این مرز خبر می‌دهد که حکومت علاوه بر اظهار بی‌اطلاعی، مخالفت کامل خود را نسبت به این ساخت و سازها اعلام کرده و گفته است، " ما هنوز دیورند را با عنوان مرز به رسمیت نشناخته و این تاسیسات سبب ایجاد ناامنی برای ساکنان در این مناطق می‌شود."

اصرار پاکستان بر این تاسیسات جنجال برانگیز و مخالفت افغانستان سبب شده بارها در تورخم، چمن میان مرزبانان دو کشور درگیری‌های جدی بوجود آید.

حامد کرزی رئیس جمهور سابق کشور نیز چندی پیش در توییتر رسمی خود به پاکستان یادآوری کرد که افغانستان خط دیورند را به رسمیت نشاخته و در آینده هم نمی‌شناسد.

احتمال افزایش تنش‌ میان کابل و اسلام آباد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد