احتمال-برگشت-زندانیان-رها-شده-طالبان-به-میدان-جنگ

شماری اعضای پیشین گروه طالبان می‌گویند: در صورت که مذاکرات بین‌الافغانی به نتیجه نرسد، هیچ شکی وجود ندارد که بخشی از زندانیان رها شده طالبان به میدان جنگ بر نگردند و امیدواری‌ها همین است که مذاکرات بین‌الافغانی به نتیجه قابل قبول برسد تا صلح در افغانستان تامین شود.

به گزراش افغان نیوز: مولوی قلم‌الدین قلم، عضو پیشین گروه طالبان امروز( پنج‌شنبه، 22 حوت) در مصاحبه‌ای با آژانس افغان نیوز گفت که در گفتگوهای بین‌الافغانی هیأت گروه طالبان همان هیأت است که با زلمی خلیلزاد مذاکره کرده است و این هیأت از هر لحاظ ثابت قدم است.

آقای قلم در مورد مکان مذاکرات بین‌الافغانی گفت که به احتمال زیاد این مذاکرات در دوحه قطر دایر شود. او در باره زمان آغاز مذاکرات بین‌الافغانی می‌گوید که از لحاظ زمانی شروع مذاکرات میان افغان‌ها در توافقنامه صلح امریکا و طالبان، دهم مارچ تعیین شده بود که این زمان  نقض شده است و حکومت افغانستان هرچه سریع‌تر باید یک هیأت همه شمول که در آن تمامی جناح‌ خود را تصور نمایند، ایجاد کند و با هیأت طالبان روی میز گفتگو بنشیند.

این عضو طالبان از دیدار نکردن هیأت گروه طالبان با هیأت شش نفری که در زمان امضا توافق‌نامه صلح امریکا و طالبان در در دوحه قطر از سوی حکومت افغانستان رفته بود خبر داده و گفت که هیأت طالبان نیاز نمی‌بیند که با این هیأت که کاملا حکومتی است، دیدار داشته باشد.

آقای قلم تاکید کرد: در صورت که دو هیأت مذاکره کننده از جانب حکومت افغانستان  یعنی از طرف اشرف غنی و داکتر عبدالله تعیین شود، هیأت طالبان با آنان دیدار نخواهد کرد؛ چون این اختلاف نظرها را میان حکومت افغانستان نشان می‌دهد.

او افزود که تاخیر در ایجاد هیأت مذاکره کننده حکومت و آغاز نشدن گفتگو بین‌الافغانی در کلیت پروسه صلح تاثیر منفی نخواهد داشت؛ اما هرچه تاخیر در مذاکرات بین‌الافغان بیشتر شود مردم افغانستان نگران و صدمه خواهد دید.

آقای قلم رهایی 5 هزار زندانی طالب را جز توافق امریکا و طالبان دانسته و گفت که باید این شمار زندانیان طالب آزاد شوند و این تعهد را امریکا به طالبان داده است و بهتر هم همین است زندانیان که شکل اسیر جنگی را دارند باید برای پیش برد مذاکرات صلح بین‌الافغانی از هر دو جانب رها شوند.

سید اکبر آغا، عضو دیگر پیشین گروه طالبان نیز گفت که اگر دو هیأت از جانب عبدالله و اشرف غنی برای مذاکرات بین‌الافغانی تعیین شود، طالبان با آن دو هیأت گفتگو نخواهد کرد، چون طالبان مذاکره با هیأت 15 نفری از جانب افغانستان توافق کرده است.

سید اکبر آغا در مورد هیأت شش نفری حکومت در دوحه قطر گفت که هیأت سیاسی طالبان با این هیأت شش نفره حکومت افغانستان که هم اکنون در قطر است ملاقات نکرده، زیرا این هیأت از طرف حکومت افغانستان به گونه غیر رسمی در زمان امضا توافق صلح امریکا و طالبان  فرستاده شده است.

این عضو طالبان از احتمال تغییر در هیأت گروه طالبان خبر داده و گفت: « احتمال تغییر  بسیار کم در هیأت مذاکره کننده دیده می‌شود و افراد عضو هیأت کنونی طالبان که با زلمی خلیلزاد چندین دور مذاکرده کرده و به موافقتنامه صلح رسیده اند، افراد ورزیده و شایسته هستند». او تاکید کرد که اگر تغییر در هیأت طالبان به وجود بیاید ممکن است که دو و یا سه نفر محدود از شواری کویته در آن اضافه شود.

با این همه روز گذشته  نصرت رحیمی، سخنگوی وزارت امور داخله در توییتی گفته است: «در 24 ساعت گذشته طالبان در 15 ولایت کشور علیه افراد ملکی و نیروهای امنیتی و دفاعی 32 مورد حمله تروریستی را انجام داده که در نتیجه آن 2 فرد ملکی، 5 تن از نیروهای امنیتی کشته و 16 فرد ملکی و 12 نیروی امنیتی زخمی شده اند».

احتمال برگشت زندانیان رها شده طالبان به میدان جنگ

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد