احزاب-و-ایتلاف-های-سیاسی-به-شفافیت-انتخابات-بی-باور-هستند

شماری از احزاب و ایتلاف های سیاسی با نشر اعلامیه یی سیستم انتخاباتی فعلی را فساد زا دانسته و تاکید دارند که رای واقعی مردم این در انتخابات در نظر گرفته نمی شود.

به گزارش افغان نیوز: در این اعلامیه آمده است که در مطابقت با ماده ۳۵ قانون اساسی، ما احزاب و ایتلاف‌های سیاسی، شوراهای قومی و نهادهای مدنی، خواهان برگزاری انتخابات شفاف وعادلانه می‌باشیم؛ انتخاباتی که برایند آن تأسیس پارلمانی باشد که نمايندگى از آرایِ واقعى ملت داشته باشد

این حزاب حکومت را به تعهد شکنی متهم کرده و بیان داشته اند که قرار بود برای تغیر نظام انتخاباتی کمیسیون متخلطی تشکیل شود اما حکومت این کمیسیون را هنوز تشکیل نکرده است.

بر اساس اعلامیه که این احزاب و جریان های سیاسی و مدنی به نشر رسانده اند کمیسیون انتخابات نمی تواند مستقلانه عمل نماید و حکومت در امور کاری این کمیسیون دخالت میکند.

در این اعلامیه توزیع میلیونی تذکره های جعلی، مداخلات جانب حکومت در امور کاری کمیسیون انتخابات، اصرار بر نصب استیکر درکاپی های تذکره، و تقلب زا بودن سیستم  انتخاباتی SNTV از عمده ترین مشکل روند انتخابات خوانده شده است.

این حزاب شش خواست عمده خویش را چنین بیان کردند.

۱- نظام انتخاباتی موجود (SNTV) ناکارامد، فساد زا و مانع راه یافتن نماینده های واقعی مردم به پارلمان است و به هیچ صورت انتخابات مبتنی بر آن برای ما قابل قبول نیست.

۲در انتخابات پارلمانی هر ولایت به عنوان یک حوزه‌ی واحد پذیرفته شود؛ ائتلافها و احزاب لیست کاندیدا های شان را -به سطح هر ولایت- اعلان نمایند؛ شمارش آرا نیز در خودِ ولایت صورت گیرد؛ ائتلافها و احزاب می توانند حد اکثر ۲۵۰ کاندیدا در سراسر کشور معرفی  نمایند.

۳برای تمامی باشندگان افغانستان -اعم از مهاجرین، بیجا شدگان داخلی  و کسانی که در مناطق نا امن بسر می برند- زمینه‌ی استفاده از حق رای شان فراهم گردد، تا هر فرد واجدِ شرایط و دارای تابعیت افغانستان بتواند در نزدیکترین حوزه‌ی انتخاباتی رای خویش را بکارگیرد.

۴به خاطر آنکه رای کاندیدا های مستقل و احزاب خورد و نوتاسیس به هدر نرود، بهتر آن است که آنها ائتلاف هاىِ انتخاباتی و لیست هاىِ مشترک داشته باشند و رای شان -مانند احزاب- در درون لیست های انتخاباتی آنها قابل انتقال باشد.  کمیسیون  انتخابات کاندیدا های مستقل و احزاب نو تاسیس را ترغیب نماید تا، یا خود شان ائتلاف انتخاباتی و لیست مستقل ارایه نمایند، و یا در یکی از ائتلاف هاي انتخاباتي احزاب شامل گردند.

۵- از طریق ایجاد اتاق نظارت احزاب سیاسی درساختار کمیسیون مرکزی و کمیسیون های ولایتی انتخابات، زمینه‌ی نظارت و اشرافِ تاثیر گذارِ احزاب سیاسی برتمامی پروسه های انتخابات فراهم شود؛ و هیچ تصمیم و اقدام کمیسیون های انتخاباتی به دور از نظارت و اشراف احزاب انجام نشود.

در پایان این احزاب هشدار داده اند که اگر به خواست آنها توجه نشود، همایش های مدنی و تظاهرات بزرگ را در کابل و ولایات راه اندازی خواهند کرد.

در این جریان 22 حزب و چندین جریان سیاسی و مدنی شامل است که شماری از احزاب پر نفوذ مثل حزب اسلامی، حزب جمعیت اسلامی، حزب حرکت اسلامی افغانستان و حزب وحدت مردم افغانستان نیز شامل می باشند.

احزاب و ایتلاف های سیاسی به شفافیت انتخابات بی باور هستند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد