احمد-رشید-پاکستان-از-به-رسمیت-شناخته-شدن-طالبان-هراس-دارد

روزنامه‌نگار و نویسنده پر آوازه‌ای پاکستانی می‌گوید که کشورهای همسایه افغانستان از جمله پاکستان، از دولت طالبان احساس خطر می‌کنند و به همین علت تا کنون دولت طالبان را به رسمیت نشناخته اند.

به گزارش افغان نیوز؛ احمد رشید، روزنامه‌نگار و نویسنده پاکستانی در مصاحبه با بی‌بی‌سی گفته است که چهار یا پنج کشور منطقه از جمله پاکستان، ایران، روسیه، چین و قطر خیلی علاقمند بودند تا طالبان را بلافاصله به رسمیت بشناسند اما؛ آنچه در نشست‌های مسکو و تهران دیده شد نشان می‌دهد که موضع این کشورها در قبال طالبان در حال بازگشت به عقب است.

احمد رشید گفته‌است: «آنها فهمیده اند که شناخت رسمی طالبان در وضعیت کنونی که سازش‌های لازم را نکرده است، احمقانه و ساده‌لوحانه خواهد بود».

رشید در پاسخ به این پرسش که چرا اسلام‌آباد طالبان را تا کنون به رسمیت نشناخته، گفته‌ است که: «فکر می‌کنم حتی پاکستان هم شاهد گام‌های مثبت از جانب طالبان نبوده ‌است».

به باور او پاکستان انتظار داشت که می‌تواند طالبان را ترغیب کند تا خود را با نظم سیاسی جهان عیار کنند و در پیوند با حقوق بشر و حقوق زنان برخورد آزادتر داشته باشند.

به برداشت این خبرنگار و نویسینده پاکستانی، همسایگان افغانستان از طالبان احساس خطر می‌کند چون؛ این کشورها جنگجویان و افراطگرایانی دارند که از طالبان انگیزه می‌گیرند و در همسویی با آن عمل می‌کنند.

آقای رشید گفته که طالبان در مبارزه با گروه افراطی از جمله داعش اقدام نکرده است و داعش نه تنها برای کشورهای همسایه بلکه برای خود طالبان نیز تهدید بزرگ است.

رشید در پیوند به رابطه چین و طالبان گفته که پکن در همنوایی با اسلام‌آباد یکی از کشورهایی بود که خواهان شناخت رسمی طالبان بود تا هر دو بتوانند از منابع زیرزمینی افغانستان سود ببرند.

به گفته او چین اکنون درک کرده است که در حال حاضر صلح و ثبات در افغانستان نیست و تلاش برای استفاده از منابع معدنی این کشور در وضعیت امروزی خطرناک خواهد بود.

رشید افزوده که برخلاف اطمینان طالبان به مقامات چینی، گزارش‌های اخیر نشان می‌دهند که جنگجویان اویغور در افغانستان به مرزهای چین نزدیک هستند.

این خبرنگار پاکستانی با بیان این‌که همسایگان افغانستان به یک‌باره با یک واقعیتی در افغانستان روبرو شدند که با تصور قبلی آنها به کلی متفاوت بود، گفت: آنها (همسایگان) در این خیال بودند که آمدن طالبان مناسبت خوشی خواهد بود، طالبان آغوش خود را بر روی همه کشورهای همسایه باز خواهند کرد و غذا و میوه تجار هم جریان آزاد خواهد یافت. آنها این را درک نکرده بودند که در این‌جا مسایل بزرگ امنیتی در میان است که به آنها رسیدگی نشده است».

این خبرنگار و نویسنده پاکستان یک کتاب به نام«طالبان» نیز نگاشته است که در آن به وجود آمدن طالبان و چگونگی حکومت پیشن آنان را در افغانستان شرح داده است.

این در حالی است که با گذشت سه ما از تسلط طالبان و تشکیل حکومت آنان، هنوز هیچ کشوری حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته اند.

احمد رشید: پاکستان از به رسمیت شناخته شدن طالبان هراس دارد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد