اختلاف-درونی-میان-طالبان-باعث-شده-که-یک-دست-عمل-نکنند

زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه پیشین امریکا برای صلح افغانستان از عملکرد حکومت طالبان ابراز نارضایتی کرده و گفته است که طالبان به دلیل اختلاف درونی یک دست عمل نمی‌کنند.

به گزارش افغان نیوز؛ زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه پیشین امریکا در امور صلح افغانستان در مصاحبه با تلویزیون«سی‌بی‌اس» گفته است که طالبان اختلاف درونی دراند و این امر سبب شده که آنان یک دست عمل نکنند.

زلمی خلیل‌زاد با اشاره به ممنوعیت رفتن دختران به مکتب از سوی طالبان گفته است که فشارها بر آنان باید ادامه یابد و اگر این کار نشود، طالبان به سوی مشارکت عمومی حرکت نخواهند کرد.

او تاکید کرده تا زمانی که طالبان به گونۀ کامل به حقوق افغانان احترام قایل نشوند و به تعهدات شان برای مبارزه با تروریزم عمل نکند، روابط امریکا با آنان عادی نخواهد شد. اما؛ خلیلزاد ادامه وضعیت را سقوط اقتصادی افغانستان و آغاز یک جنگ داخلی دیگر می‌داند.

خلیل‌زاد توافق‌نامه امریکا و طالبان را یک راه بهتر برای خروج نیروهای خارجی از افغانستان دانسته گفته است: ​«تلاش‌های ما برای ساختن یک افغانستان دموکراتیک موفق نشد، اما مبارزه وجود دارد. طالبان یک حقیقت افغانستان است. ما آنان را شکست ندادیم. در واقع آنها در میدان جنگ پیشرفت می‌کردند، حتی زمانی که ما در حال گفتگو با آنها برای صلح بودیم».

نماینده ویژه پیشین امریکا برای صلح افغانستان این را پذیرفت که در گفتگوهای صلح امریکا و طالبان حکومت پیشین افغانستان هیچ سهمی نداشته است اما؛ او گفت که بحث مشارکت حکومت در مراحل بعدی موجود بود.

خلیلزاد در پاسخ به پرسش رهایی هزاران زندانی طالبان از زندان‌های افغانستان در جریان گفتگوهای صلح امریکا و طالبان، گفت که این اقدام بخاطر ایجاد باور صورت گرفت، باوری که تا هنوز به میان نیامده است.

زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه پیشین امریکا برای صلح افغانستان دوشبنه(26 میزان) هفته پیش از سمت خود کناره گیری کرد.

او در حالی از سمت خود کنار رفت که نیروهای نظامی این کشور کمتر از دو ماه پیش در شرایطی پر هرج و مرج و مرگبار این کشور را ترک کردند و طالبان کابل را تصرف کردند.

اختلاف درونی میان طالبان باعث شده که یک دست عمل نکنند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد