ادعای-مالکیت-کوچی-ها-بر-زمین-های-دولتی-در-ولایت-ننگرهار

کوچی ها در ولایت زمین های دولتی را که از آن به عنوان چراگاه برای دام هایشان استفاده می کردند را مالک شده و مدعی اند که این زمین ها ملکیت شخصی شان هستند.

به گزارش خبرگزاری افغان نیوز: حیات الله حیات والی ننگرهار امروز پنج شنبه۲۲ قوس به خبرنگار افغان نیوز گفت دولت؛ کوچی ها را به عنوان تبعه افغانستان حق داده تا از این چراگاه ها برای دام هایشان استفاده کنند اما هیج سندی برای مالکیت آنان روی این زمین ها وجود ندارد.

والی ننگرهار تصریح می کند که زمین های زیادی درتمامی ولسوالی های این ولایت طی ۱۶ سال گذشته توسط زورمندان، بعضی از اقوام و یا هم کوچی ها غضب شده است.

آقای حیات می افزاید که بیشترین زمین های در مناطق در ولسوالی های رودات، بهسود، خیوه و سرخ رود ولایت ننگرهار غضب شده اما رسیدگی از سوی محکمه و دادستانی صورت نگرفته است.

وی خاطر نشان ساخت که در ۶ ماه کاری او هزاران جریب زمین غصب شده شناسایی و غاصبین آنها به مراجع عدلی و قضایی معرفی شده است که تا پایان امسال به تمامی این قضایا رسیدگی خواهد شد.

حیات الله حیات؛ والی پیشین ننگرهار را به کم کاری و بی توجهی به این امور متهم نموده اطمینان داد که زمستان امسال را سال صلح و مبارزه با غاصبین دراین ولایت خواهد ساخت.

این درحالی است که شماری از اعضای شورای ولایتی ننگرهار خواستار جلوگیری از غصب زمین در این ولایت شده می گویند که بیشترین غصب زمین در ننگرهار صورت می گیرد.

ذبیح الله زمری عضو شورای ولایتی ننگرهار با بیان این مطلب علاوه کرد که در ۲۲ ولسوالی این ولایت تمامی دشت ها و چراگاه ها توسط زورمندان و کوچی ها غصب شده است که هر روز شاهد ساخت و ساز بلند منزل ها در مکان های دولتی می باشیم.

آقای زمری با این که نامی از زورمندان و غاصبین زمین به دلایل هراس از جانش نمی برد اما والی این ولایت وعده می دهد که در جریان زمستان امسال نام تمامی غاصبین افشا خواهد شد.

از سوی هم ضابط امیر محمد نوری عضو دیگر شورای ولایتی این ولایت اضافه می کند که زمین های که مالیات دهی از آن صورت نمی گیرد همه متعلق به حکومت است که از پل بهسود تا دشت دامن، تنگی و یاسین بابا همه را غاصبین ملکیت های شخصی ساخته اند.

آقای نوری اظهار داشت که در ولایت ننگرهار به ده ها غاصب که هزاران هکتار زمین را در هر منطقه غصب نموده اند

در همین حال خبر های از ولایت ننگرهار حاکی از آن است که کوچی ها در یک اعتراض مقابل دروازه ریاست سارنوالی این ولایت  دست به اعتصاب زده و مدعی اند که جمعی از زورمندان زمین هایشان را در مرکز جلال آباد غصب نموده اند

گزارش از حبیبه حبیبی

ادعای مالکیت کوچی ها بر زمین های دولتی در ولایت ننگرهار

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد