اراده-سیاسی-برای-اصلاحات-انتخاباتی-وجود-ندارد

شماری از مسوولان با ابراز نگرانی می گویند که جامعه جهانی برای اصلاحات و نظارت از ۱۶ سال تاکنون حضور دارد اما هیچگونه توجهی برای آوردن اصلاحات در نهادهای انتخاباتی ندارد.

به گزارش افغان نیوز: داود علی نجفی، رئیس پیشین دارلانشای کمیسیون مستقل انتخابات امروز پنج شنبه(27، جدی) در برنامۀ رونمایی از پژوهش "افسانۀ دموکراسی انتخاباتی افغانستان"گفت: گوش شینوا برای آوردن اصلاحات در افغانستان وجود ندارد، زیرا از سال ۲۰۱۴ به بعد اراء  قومی تقسیم بندی میگردد. چنانچه در انتخابات های قبلی از جمله انتخابات ۲۰۰۴ مداخلات گسترده  در امور انتخابات وجود داشت. انتخابات ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۴ یک انتخابات نا مشروع بود، در تفتیش انتخابات ۲۰۱۴ تنها ۳۰ میلیون دالر به مصرف رسید. بنابراین  در انتخابات های آینده باید مسئله ثبت نام رایدهندگان حل گردد. زیرا کمیسیون انتخابات در هر دوره مقصیر اصلی تمام بی نظمی است.

وی افزود؛ مشکل دوم مقاومت در برابر نفوس شماری در افغانستان است که مشکلات در انتخابات های قبلی عدم آگاهی از تعداد رای دهندگان بود و اکنون نیز این مشکل وجود دارد. عوامل اساسی تقلب در انتخابات های افغانستان ارسال لیست و اوراق رای دهی بوده است که در بعضی موارد لیست به قصد غلط ارسال میگردد و در بعضی موارد لیست در اختیار افراد وابسته به بعضی نامزدها انتخاباتی قرارمیگرند.

آقای نجفی تصریح نمود که مشکل دیگر در نظام انتخاباتی است؛ در صورتیکه یک بخشی از کار حکومت وحدت ملی تغییر سیستم انتخاباتی بود اما عملی نشد. زمانی میتواند پروسه انتخابات شفاف باشد که جایگاه کمیسیون انتخابات به اساس قانون اساسی تعریف شود نه برخورد سلیقه ای و سیاسی.

محمد نعیم ایوبزاده رییس تیفا گفت: مداخله حکومت در امور انتخابات سبب شده است که پروسه انتخابات  زیر سوال برده شود و دموکراسی نماینده گی در افغانستان دیده نمیشود هر چیز به شکل پروژه ای برخورد میگردد.

به باور وی؛ مشکل دیگر این است که ما چارچوب قومی را در انتخابات ایجاد کرده ایم و همچنان تشکیل احزاب سیاسی نیز مصلحتی بوده است.

ایوبزاده اظهار داشت: به یافته های نهادهای نظارتی توجه گردد با گذشته هر انتخابات  تقلب، بی اعتمادی، مداخله حکومت افزایش پیدا کرده است و برعکس آگاهی مردم بالارفته است و در نهایت مشکل بزرگ در انتخابات سیاسی ساختن این پروسه بوده است.

مهندسی های که در انتخابات در ولایات هرات، کندز و هلمند صورت گرفته است تا حال پنجا جمع یک تکمیل نشده است.

پروسه صلح بصورت مستقیم و غیر مستقیم انتخابات ریاست جمهوری را تحت شعاع خود قرار میدهد و تا زمانی که این میکانیزم اصلاح نشود، به اصلاحات نمیرسیم.

آقای ایوبزاده تاکید نمود که بزرگترین اشتباه در انتخابات پارلمانی ۱۳۹۷ این بود که سیستم بایومتریک بسیار نا وقت مورد استفاده قرار گرفت و موجودیت آن مشکل ساز برای برگزاری انتخابات شفاف شد.

پیشنهاد تیفا این است که افراد واجد شرایط که میخواهند در انتخابات اشتراک کنند در مرحله ثبت نام رایدهندگان باید بایومتریک شوند و در روز انتخابات تمام مراکز  رای دهی باید توجه جدی صورت گیرد. مشکل دیگر  فعالیت ها و صلاحیت های کمیسیون انتخابات و شکایات انتخاباتی در مرکز متمرکز بوده و ظرفیت کمیسیون های ولایتی کم بوده که زمینه تقلب را بیشتر می سازد.

محمد ناطقی نماینده حزب وحدت گفت:  نبود اراده ای سیاسی برای برگزاری انتخابات از چالش های عمده بود، جامعه جهانی برای اصلاحات و نظارت از ۱۶ سال تاکنون حضور دارد اما هیچگونه توجهی برای آوردن اصلاحات در نهادهای انتخاباتی ندارد. امیدواریم در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده باید توجه جدی صورت گیرد.

این درحالی است که بی برنامه گی احزاب سیاسی نیز یک چالش عمده است که هیچگونه برنامه برای انتخابات ندارند.

اراده سیاسی برای اصلاحات انتخاباتی وجود ندارد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد