ارگ-برای-گفتگو-با-تیم-ثبات-و-همگرایی-چراغ-سبز-نشان-داد

به دنبال درخواست چهره‌های سیاسی، اشرف غنی برای پنج روز معرفی کابینه را متوقف و عبدالله عبدالله نیز مهلت گفت‌وگوها را به درخواست میانجی‌گران تمدید کرد.

به گزارش افغان نیوز: حامد کرزی، رییس‌جمهوری پیشین کشور، عبدالرب‌رسول سیاف، از رهبران جهادی، محمدیونس قانونی، رییس پیشین مجلس نمایندگان و محمدکریم خلیلی، رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان روز گذشته با نشر اعلامیه مشترک از دو طرف خواستند معرفی کابینه متوقف و مهلت گفت‌وگوها تمدید شود.

وحید عمر، رییس اداره ارتباطات عامه و استراتژیک ریاست‌جمهوری در پیام تویتری نوشته است که آقای غنی دستور داده برای پنج روز روند معرفی اعضای کابینه متوقف شود: «‏بنابر درخواست رهبران و بزرگان سیاسی کشور، رییس‌جمهور افغانستان هدایت داد تا مقرری‌های اعضای کابینه برای پنج روز متوقف شود تا فرصت بیش‌تر برای گفت‌وگوهای سیاسی مساعد شود.»

در همین حال، عبدالله عبدالله، رهبر تیم ثبات و همگرایی نیز دیروز یک‌شنبه، 17 حمل از اعلامیه‌ی اخیر برخی سیاسیون استقبال و گفت که مهلت تعیین‌شده برای مذاکره را تمدید می‌کند.

فریدون خزون، معاون سخنگوی داکتر عبدالله عبدالله در گفتگو با خبرنگار افغان نیوز تصریح نمود که در صورت متوقف نشدن روند تقرری های ارگ، سپیدار نیز کابینه خود را اعلام خواهد کرد.

آقای خزون بیان کرد، « طرحی را که بزرگان سیاسی از سوی تیم مقابل برای تیم ثبات و همگرایی آورده بودند، رد شده و برای ما قابل قبول نیست».

خزون گفت: «خواست ما از اشرف غنی این است که از تعیینات مقام های حکومتی صرف نظر کند، زیرا ما با برخورداری از حمایت همه جانبه‌ی مردم و در اختیارداشتن گزینه‌های قانونی برای تعامل و برخورد با وضعیت کنونی مسوولانه تلاش کردیم تا بحران کنونی را از طریق مذاکره حل نماییم. اما در صورتی که طرف مقابل به بزرگان سیاسی احترام نداشته باشد، ما اقدامات عملی را سنجیده و اعلام خواهیم کرد».

عبدالله عبدالله قبلا 10 روز را مهلتی برای تفاهم تعیین کرده بود که دو روز پیش پایان یافت. آقای عبدالله افزود که آماده‌ی همکاری با این سیاست‌گذان برای حل بحران سیاسی فعلی است: «حل این بحران به تصمیم و اراده‌ی دو طرف بستگی دارد و اقدامات یک‌جانبه و شتاب‌زده وضعیت را پیچیده‌تر می‌کند.»

این درحالی است که در آخرین تلاش‌ها برای میانجی‌گری میان عبدالله و غنی که هردو خود را رییس‌جمهور افغانستان می‌خوانند و مراسم تحلیف به‌جا آورده‌اند، شماری از سیاست‌گذاران و هیأت بزرگی از مجلس نمایندگان افغانستان به‌صورت جداگانه با آنان دیدار کردند، اما ظاهرا دو طرف بر مواضع قبلی‌شان تأکید دارند و حاضر به توافق سیاسی روی تشکیل یک حکومت همه‌شمول نشده‌اند.

ارگ برای گفتگو با تیم ثبات و همگرایی چراغ سبز نشان داد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد