ارگ-و-سپیدار-در-پی-مهندسی-انتخابات-هستند

مسوولان در بنیاد انتخابات شفاف افغانستان" تیفا" گفته اند که افراد نزدیک به ریاست جمهوری و ریاست اجرائیه در تلاش اند تا انتخابات را به چالش بکشانند.

به گزارش افغان نیوز: محمدنعیم ایوب زاده، رییس تیفا امروز یکشنبه (21 – عقرب) در یک نشست خبری در کابل گفت :« افراد نزدیک به رییس جمهور غنی و رییس اجرایی عبدالله در تلاش ایجاد بحران در انتخابات هستند».

به گفته وی، مداخله افرادی در ارگ و سپیدار در امور کاری کمیسیون‌های انتخاباتی به ساختار کمیسیون‌ها و پروسه انتخابات به شدت ضربه زده اند.

مسوولان در " تیفا" طرح پیشنهادی خود برای برگزاری انتخابات شوراهای ولسوالی و مجلس نمایندگان را در یک نشست خبری با مسوولان کمیسیون انتخابات شریک ساخت.

آقای ایوب زاده افزود، آمادگی‌های کافی برای برگزاری انتخابات آینده در کشور گرفته نشده است.

رییس تیفا همچنان با برکناری کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی مخالفت کرد و گفت که برکناری کمیشنران راه حل نیست. وی بیان داشت، که حکومت اراده‌ای برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه را در کشور ندارد.

او تاکید کرد که به جای برکناری کمیشنران باید روی اصلاحات در کمیسیون‌های انتخاباتی و فرایند انتخابات تمرکز شود.

به گفته وی، اگر کمیشنران انتخابات برکنار شوند، برگزاری انتخابات پارلمانی و حتی ریاست جمهوری به دلیل طولانی بودن مراحل گزینش کمیشنران جدید به تاخیر خواهد افتاد.

وی خاطرنشان ساخت:" در شرایط فعلی بهتر است که به جای برگزار نشدن انتخابات، "انتخابات بد" برگزار شود".

رییس تیفا می گوید که اگر اصلاحات اساسی در کمیسیون‌های انتخاباتی و روند برگزاری انتخابات آورده نشود، جامعه جهانی از انتخابات افغانستان حمایت نخواهد کرد.

ایوب زاده، ناامنی، نبود بودجه، فقدان اراده سیاسی برای برگزاری انتخابات، پایین بودن ظرفیت در کمیسیون‌های انتخاباتی، نبود برنامه دقیق برای برگزاری انتخابات، سردرگمی در کمیسیون‌های انتخاباتی، عدم شفافیت در مصرف بودجه کمیسیون، نبود اراده برای آوردن اصلاحات در کمیسیون‌های انتخاباتی و نبود همکاری میان دو کمیسیون انتخاباتی را از مشکلات جدی فرا راه برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه در کشور خواند.

وی از حکومت خواست تا صادقانه با کمیسیون‌های انتخاباتی همکاری کرده و هرچه زودتر لیست از مناطق امن، نسبتا امن و ناامن در کشور را مشخص کند و برای تامین بودجه برگزاری انتخابات به کمیسیون انتخابات اطمینان دهد.

رییس تیفا از کمیشنران انتخابات نیزمی خواهد تا به دور از تمامی تعلقات قومی، سمتی و حزبی دست از اختلافات شان برداشته و گام‌های اساسی را برای آودن اصلاحات بردارند و برنامه‌های مشخصی را برای برگزاری انتخابات آینده روی دست بگیرند.

ارگ و سپیدار در پی مهندسی انتخابات هستند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد