از-ظرفیت-شرکت-های-خصوصی-استفاده-بهینه-صورت-گیرد

جلسه شورای عالی توسعه شهری به ریاست اشرف غنی رئیس‌جمهوری اسلامی افغانستان شام روز گذشته در ارگ برگزار و بر معیاری شدن توسعه شهری تاکید شد.

در این جلسه در مورد طرزالعمل ثبت و راجستر شرکت‌های ساختمانی، شناسایی چالش‌های شاروالی‌ها، طرح انکشاف شهر جدید سروبی و طرح نهایی انتقال مدیریت عمومی ترافیک کابل به شاروالی کابل، بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

ابتدا سید عثمان سادات رئیس امور مسکن وزارت شهرسازی، طرزالعمل ثبت و راجستر شرکت‌های ساختمانی را به جلسه ارایه کرده، گفت که مطابق این طرح ، ما شرکت‌های ساختمانی را به طور رایگان راجستر، کتگوری و ارزیابی می‌کنیم.

وی گفت که شرکت‌های متذکره دارای بخش‌های عمرانی، برق رسانی، میکانیکی و ساختمان عمومی می‌باشند و برای درجه بندی آن چهار معیار از جمله تحصیلات، تجربه کاری، امور قبلی و توان مالی در نظر گرفته می‌شود.

سیدعثمان سادات خاطرنشان کرد که شرکت‌ها به سیستم آنلاین ارزیابی تخنیکی می‌شوند که با این کار در صدور جوازها شفافیت و سرعت به وجود می‌آید، از عملکرد شرکت‌ها نظارت بهتر صورت می‌گیرد و از فساد و جعل جلوگیری می‌شود.

بعداً سید سعادت منصور نادری وزیر شهر سازی و مسکن گفت که در گذشته روی ظرفیت سرک‌ها توجه صورت نگرفته بود، اما حالا می‌خواهیم با ثبت و راجستر شرکت‌ها، آن‌ها را درجه بندی نمائیم تا کار به اهل آن سپرده شود.

عبدالستار مراد وزیر اقتصاد، گفت که وزارت اقتصاد نیز روی رده بندی شرکت‌ها کار کرده است و باید هر دو طرح به شورای عالی اقتصادی ارائه گردد تا مورد تایید قرار گیرد. وی افزود که مسئولیت ثبت و راجستر شرکت‌ها به نهادی داده شود که در پروژه‌ها دخیل نباشد.

داکترنجیب الله مجددی گفت که اسناد شرکت‌ها باید به صورت جدی مورد ارزیابی قرار گیرد.

انجنیر محمود بلیغ وزیر فواید عامه، گفت که طبقه بندی شرکت‌ها باید از سوی یک اداره انجام شود و در این کار نهادهای اجرایی (آن‌های که پروژه می‌دهند) نباید دخیل باشند.

عبدالله حبیب زی سرپرست شاروالی کابل، نیز گفت که ما در کنار این‌که شرکت‌ها را ثبت می‌کنیم، باید ارزیابی در کارهای شان نیز داشته باشیم تا معلوم گردد که کارها را به صورت درست انجام داده اند و یا خیر.

رئیس‌جمهور غنی پس از استماع نظریات اشتراک کنند گان گفت که هدف ما باید ساده و سریع سازی پروسه‌ها باشد. وی افزود: ما از ظرفیت شرکت‌های خصوصی استفاده می‌کنیم، اما این شرکت‌ها باید کارهای شانرا بهتر انجام داده و اصلاحات لازم را در شرکت‌های شان بیاورند.

رئیس‌جمهور گفت که ظرفیت شرکت‌ها به صورت بی‌طرفانه تثبیت شود تا بدانیم چند شرکت دارای ظرفیت بهتر وجود دارد و همچنان روی تفکیک وظایف شرکت‌ها باید کار صورت گیرد.

در این جلسه ضمن این‌که طرزالعمل ثبت و راجستر شرکت‌های ساختمانی در پرنسیب مورد تایید قرار گرفت، رئیس‌جمهور گفت که نظریات ارائه شدۀ این جلسه نیز در طرزالعمل متذکره گنجانیده شوند.

از ظرفیت شرکت های خصوصی استفاده بهینه صورت گیرد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد