از-پیش-داوری-تیم-های-انتخاباتی-تا-حضور-کم‌رنگ-مردم-لوگر

برخی از اعضای شورای ولایتی لوگر می گویند که هرچند انتخابات ریاست جمهوری سال جاری نسبت به انتخابات های گذشته، بدون نقص برگزار گردید؛ اما مردم این ولایت به دلایل مشکلات در دستگاه های بایومتریک و نبود نام در فهرست رای دهی، کم‌رنگ در این پروسه ملی اشتراک ورزیدند.

به گزارش افغان نیوز: محمد قسیم صدیقی عضو شورای لوگر امروز پنج شنبه( ۱۱، میزان ) در یک گفتگوی تلفنی به خبرنگار افغان نیوز گفت؛ از میان ۳۴ مرکز رای دهی، تنها یک مرکز در ولسوالی محمدآغه این ولایت به دلیل نبود کارمند، مسدود مانده بود.

وی افزود: هرچند ولسوالی های چرخ، خروار و برکی این ولایت تحت تصروف کامل گروه طالبان قرار دارد؛ اما نیروهای امنیتی و دفاعی کشور در روز برگزاری انتخابات، تمام مراکز رای دهی را تامین امنیت کرده بودند و هراس افگنان نتوانستند دست به تحرکات نظامی بزنند.

از سوی هم، نفیسه هجران عضو دیگر شورای ولایتی لوگر، دلیل کمرنگ بودن مشارکت مردم را نبود ترانسپورت از یک محل به محل دیگر و همچنان عدم کمبود کارمندان کمیسیون در مراکز رای دهی عنوان کرده، گفت: در روز انتخابات شماری از خانواده ها از ولسوالی های دور دست به دلیل نبود ترانسپورت از حق طبیعی شان محروم شدند.

وی تاکید کرد؛ با وجود تهدیدات بلند امنیتی و سایر مشکلات در سطح شهر و ولسوالی ها، با آن هم بیش از ۱۹ هزار تن رای شان را به صندوق ها ریختانده اند.

در همین حال، دیدار لونگ،  سخنگوی والی لوگر با ابراز خرسندی گفت؛ نیروهای امنیتی و دفاعی کشور تمام مراکز رای دهی را در سطح شهر و ولسوالی های این ولایت تامین امنیت کرده بودند و طالبان نتوانستند که در این روز حملات نظامی داشته باشند.

با این حال، انتخابات ریاست جمهوری در حالی برگزار شد که در ۳۴ ولایت افغانستان جنگ در جریان دارد و جنگجویان گروه طالبان نزدیک به نیمی از مناطق را زیر نفوذ شان داشتند. شهر های بزرگ با تهدیدات بلند امنیتی از جمله حملات انتحاری روبه رو بود.

حالا پنج روز از پایان رای دهی در کشور گذشته و با این که مسئولیت اعلام نتایج آرا بر عهده کمیسیون های انتخاباتی است؛ اما تیم های انتخاباتی با عدول از قانون انتخابات و بی احترامی به آرای مردم، هرکدام خود را پیروز میدان می داند و در برابر همدیگر جبهه گرفته اند.

این در حالی است که نهاد های ناظر انتخابات نیز از بدتر شدن اوضاع انتخاباتی افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته اند که رهبران دو تکت انتخاباتی ( ثبات و همگرایی – دولت ساز ) که هر دو در حکومت و حدت ملی سهیم هستند، کمیسیون ها را بگذارند تا کار شان را به درستی انجام دهند و از قضاوت پیش از وقت، خود داری کنند.

هرچند میزان اشتراک مردم در انتخابات کمرنگ خوانده می شود؛ اما کمیسیون مستقل انتخابات به این باور است که انتخابات ریاست جمهوری امسال شفاف ترین انتخابات در کشور بوده است.

از پیش داوری تیم های انتخاباتی تا حضور کم‌رنگ مردم لوگر

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد