استادان-دانشگاه-سازمان-ملل-در-تامین-صلح-ناکام-است

استادان دانشگاه می‌گویند که نقش سازمان ملل متحد در تامین صلح و امنیت در کشورهای کم‌تر توسعه یافته کم رنگ است.

به گزارش افغان نیوز؛ شماری از استادان دانشگاه امروز ( دوشنبه، ۲ عقرب) در یک نشست علمی نقش سازمان ملل را در زمینه کمک‌های بشردوستانه کلیدی خوانده اما؛ می‌گویند که این سازمان در تامین صلح و امنیت در کشورهای کمتر توسعه یافته به ویژه افغانستان ناکام بوده است.

محمد اکرم عارفی، استاد دانشگاه‌ خصوصی ابن سینا در این برنامه گفت که سازمان ملل در زمینه‌ای پایان منازعه و تامین صلح در افغانستان ناکام بوده و این امر باعث افزایش تنش‌ و مهاجرت‌ها در کشور شده است.

عارفی افزود که سازمان ملل تنها در زمینه‌ انسانی و کمک‌های بشری توانسته است در کشورهای کمتر توسعه یافته نقش بهتر انجام دهد و بدون کمک‌های این سازمان، صدها هزار نفر در اثر گرسنگی و مهاجرت جان‌های شان را از دست می‌دهند.

عارفی می‌گوید که کمک‌های انسانی و بشری سازمان ملل در افغانستان موفقیت‌های نسبی را در پی داشته اما؛ در بخش‌ تامین امنیت و صلح ناکام بوده است.

او افزود که سازمان ملل هرچند تلاش دارد طبق منشور این سازمان بی‌طرف عمل کند اما؛ مانع اصلی موضع‌گیری‌های بی‌طرفانه  این سازمان در کشورهای کم‌تر توسعه یافته از جمله افغانستان، سیاست‌های کلان خارجی کشورهای قدرتمند به ویژه امریکا است. عارفی تاکید که این امر باعث شده سازمان ملل تنها روی مسایل انسانی و کمک‌های بشری در افغانستان متمرکز شود.

عبدالحمید محمودی، یکی دیگر از استادان دانشگاه گفت که سازمان ملل به عنوان بزرگترین بازیگر غیر دولتی در سطح بین‌المللی، می‌تواند رفتار دولت‌ها را کنترول و از طریق تحریم‌های سیاسی و اقتصادی وضعیت را بهتر مدیریت نماید.

محمودی تاکید کرد: « امارت اسلامی تا زمانی که با مردم و ملت تعامل نداشته باشد، حق و حقوق شهروندان را به رسمیت نشناسد، نمی‌تواند با جامعه جهانی و سازمان ملل کنار بیاید».

استادان دانشگاه این اظهارات را در نشست علمی که از سوی دانشگاه خصوصی ابن سینا به مناسب روز جهانی ملل متحد دایر شده بود، مطرح کرده‌اند.

آژانس افغان نیوز- مهدی انصاری

استادان دانشگاه: سازمان ملل در تامین صلح ناکام است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد