استانکزی-به-حقوق-همسایگان-تجاز-نمی‌شود

معین سیاسی وزارت امور خارجه ا.ا در مراسم بهره‌برداری فاز نخست و آغاز کار فاز دوم کانال قوش‌تپه گفت که حکومت سرپرست تلاش می‌کند که آب‌های کشور به بهترین شکل ممکن مدیریت شود.

به گزارش افغان نیوز؛ شیرمحمد عباس استانکزی، معین سیاسی وزارت امور خارجه امروز (چهارشنبه، 19 میزان) در مراسم بهره‌برداری فاز نخست کانال قوش‌تپه گفت که امارت اسلامی متعهد به ترقی کشور است و آب دریای آمو طوری استفاده مثبت می‌شود که به «حقوق همسایگان شمال کشور تجاوز نمی‌شود».

او گفت که کشورهای همسایه اگر در مورد استفاده دریای آب آمو از سوی افغانستان نگرانی دارند، حکومت سرپرست حاضر است تا از راه‌های دیپلوماتیک این نگرانی را رفع کند.

به گفته شیرمحمد عباس استانکزی در تاریخ افغانستان، امارت اسلامی توانست کار قوش‌تپه، یکی از کانال‌های بزرگ به‌سطح جهانی را تکمیل کند. او افزود: این کانالی است که تمام بدن افغانستان را خون می‌دهد.

استانکزی تصریح کرد که این کانال نه تنها کشور را به خود بسندگی می‌رساند بلکه افغانستان را به یک کشور تولید و صادر کننده مبدل می‌کند.

‏مولوی عطاالله عمری، سرپرست وزارت زراعت، آبیاری و مالداری نیز در مراسم بهره‌برداری فاز اول و افتتاح کار فاز دوم کانال قوش‌تپه گفت که این کانالی خواهد بود که ما را در بخش خود کفایی و استقلالیت غذایی کمک می‌کند و همچنان یک منبع بزرگ مواد خوراکی در منطقه خواهد شد.

مولوی عبدالسلام حنفی، معاون اداری رییس‌الوزرا نیز در این مراسم گفت درافغانستان تاکنون مانند کانال قوش‌تپه، پروژه بزرگ تطبیق نشده است.

آقای حنفی افزود که تکمیلی فاز نخست کانال قوش‌تپه نگرانی کسانی‌که در پیش‌رفت موفقانه کار این کانال شک داشتند را برطرف کرد. به گفته آقای حنفی، امارت اسلامی به حقوق همسایگان خود احترام دارد و از آن‌ها نیز می‌خواهد که به حقوق افغانستان احترام داشته باشند.

احداث کانال قوش‌تپه در کنار آمو دریا، نگرانی همسایگان شمالی افغانستان به ویژه ازبیکستان را برانگیخته است.

پیشتر شوکت میرضیایف، رییس جمهور ازبیکستان گفت که احداث کانال قوش‌تپه نظام آبی کشورهای شمال آمو را در آسیای میانه بی‌ثبات خواهد کرد.

با این حال، فاز نخست کانال قوش تپه ۱۰۸ کیلومتر طول دارد که از ولسوالی کلدار ولایت بلخ در نزدیکی آمو دریا آغاز و از دشت‌های وسیع حیرتان گذشته و تا ولسوالی دولت آباد امتداد یافته است.

استانکزی: به حقوق همسایگان تجاز نمی‌شود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد