استدلال-طالبان-وقتی-نکتایی-جبری-باشد،-حجاب-هم-جبری-است

معاون سخنگوی طالبان در واکنش به کارزاری زیر نام «صورتش را آشکار کن» پرسیده است که وقتی پوشیدن نکتایی به بهانه‌ی یونیفورم برای کارمندان مرد در تلویزیون‌ها جبری باشد پس جبری بودن حجاب و لباس محلی/افغانی چه مشکل دارد؟

به گزارش افغان نیوز؛ وزارت امر به معروف طالبان، روز یک‌شنبه هفته جاری به تمامی تلویزیون‌های افغانستان دستور داد که مجریان زن در هنگام ارایه برنامه‌های تلویزیونی باید صورت شان را بپوشانند.

این فرمان مخالفت‌ها و واکنش‌های داخلی و بین‌المللی را برانگیخت. به همین دلیل، از دو روز به این‌ سو، کارزاری زیر نام «صورتش را آشکار کن» در حمایت از مجریان زن در شبکه‌ توییتر به راه افتاده و خبرنگاران زیادی از کشورهای مختلف در آن سهم گرفته‌اند.

انعام‌الله سمنگانی، معاون سخنگوی طالبان خطاب به مخالفان حجاب در توییتی نوشته است: «تقریبا در تمامی تلویزیون‌های کشور، پوشیدن نکتایی به بهانه‌ی یونیفورم برای کارمندان مرد بخش خبر، لازمی و جبری است.»

وی افزوده که «می‌خواهم بدانم مدعیان تنوع لباس و منتقدان حجاب، چرا صدای بلند نمی‌کنند که یک کارمند بخش خبر می‌تواند از لباس محلی/افغانی هم استفاده کند! مگر‌ فایده‌ی نکتایی چیست؟»

سمنگانی تصریح کرده است: «دلیل قوی مخالفان حجاب جبری اینست که به آزادی‌های فردی احترام بگذارید؛ اما سوال باز هم اینست که اگر آزادی‌های فردی معتبر باشد پس نکتایی چرا باید جبری باشد؟ اگر جبری شدن نکتایی درست باشد پس جبری شدن حجاب چرا نادرست است؟»

به گفته وی؛ طرفداران تنوع در لباس و مخالفان جبری شدن حجاب چرا در طی چندین سال‌ در برابر جبری بودن نکتایی صدای بلند نکرده اند؟ اگر نکتایی یونیفورم شده می‌تواند پس حجاب چرا یونیفورم شده نمی‌تواند؟ در حالی‌که حجاب امر خداوندی و شرعی است!

این درحالی است که سازمان دیده‌بان حقوق بشر نیز به کارزار رسانه‌های اجتماعی در مخالفت با پوشش چهره مجریان زن پیوسته و از دولت‌‌ها خواسته است که از این حرکت حمایت کنند.

از سوی هم، شورای امنیت ملل متحد نیز در واکنش به وضع محدودیت‌های جدید طالبان علیه زنان افغانستان، اعلام کرد که این گونه پالیسی‌ها به سرعت باید تغییر کند.

استدلال طالبان: وقتی نکتایی جبری باشد، حجاب هم جبری است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد