استفاده-از-تذکره-های-کاغذی؛-افزایش-تقلب-در-انتخابات

اداره ثبت و احوال نفوس مدعی است که با استفاده از تذکره های کاغذی در پروسه انتخابات، هیچ تضمینی برای شفافیت وجود ندارد و به همین خاطر حدود ۱۰۰ میلیون دالر برای توزیع شناسنامه های الکترونیکی هزینه شده است.

به گزارش افغان نیوز: همایون محتاط، رئیس اداره ثبت و احوال نفوس، روز شنبه(5، جوزا) در جلسه استجوابیه گفت: توزیع تذکره های کاغذی به عنوان کارت رای دهی مبنی بر تصمیم اداره ثبت و احوال نفوس نبوده و این تصمیم ازسوی کمیسیون پیشنهاد شده و اداره ثبت و احوال نفوس تنها شرایط را برای شان فراهم ساخته است، زیرا با استفاده از این نوع تذکره هیچ تضمینی برای شفافیت در پروسه انتخابات وجود ندارد  و به همین خاطر برای تذکره الکترونیکی حدود ۱۰۰ میلیون دالر هزینه شده است.

وی افزود، ما در حدود ۱۰۵۷ تیم توزیع تذکره داریم که به دلیل  عدم امکانات لازم، توانایی اضافه نمودن تیم های دیگر را نداریم.

همایون گفت، اداره ثبت و احوال نفوس قبل از آغاز فعالیت تیم های شان، طی یک نامه رسمی به رئیس امنیت ملی خواهان تامین امنیت کارمندان، مراکز توزیع تذکره و جلوگیری از تقلب شده بود؛ اما تا اکنون شاهد دستگیری و جلوگیری یکتن از متقلبین و مجرمین ازسوی ارگان های کشفی و استخباراتی نبودیم.

وی علاوه کرد، توزیع تذکره تا سه ماه دیگر نیز ادامه خواهد داشت، زیرا با ختم انتخابات این پروسه متوقف نمی شود  و همچنان کشف جرایم و داشتن چند تذکره وظیفه اداره ثبت و احوال نفوس نیست.

ازسوی هم  اورنگ زیب، سرپرست دارالانشاه کمیسیون مستقل انتخابات گفت: مجموعا به تعداد ۱۴۱۹ مرکز در مرحله اول ثبت نام در مرکز و ولایات راه اندازی گردید، که در این مرحله ۴۴ مرکز ازجمله مراکز سقوط، ۸۴ مرکز در تهدیدات بلند امنیتی و ۱۲۹۱ مرکز باز بوده است که نیروهای امنیتی ۴۴ مرکز را درحال سقوط گزارش دادند و ۸۴ مرکز به نسبت تهدیدات بلند امنیتی باز نشد.

وی گفت، آمار ثبت نام در مرحله اول حدود  ۶۰۰۰ هزار نفر گزارش شده بود که با گذشت هر روز افزایش می یابد.

اورنگ زیب تاکید داشت که  آمار کلی ثبت نام کنندگان تا اکنون در مجموع ۳۲۲۴۹۶ نفر هستند که ازجمله آن ۲۶۱۶۵۲ نفر مرد، ۸۹۸۳۳۵ خانم، ۶۲۰۵ نفر کوچی و ۴۵۹ نفر سک می باشند.

وی افزود، تا اکنون در حدود ۲۰ ولسوالی به دلیل عدم امکانات کافی و نا امنی مواد انتقال نگردیده است.

مراکز باز و بسته در مرحله اول از ۱۴۱۹ مرکز؛ ۱۲۹۲ مرکز باز، ۴۴ مرکز سقوط و ۸۳ مرکز به دلیل تهدیدات بلند امنیتی بسته می باشند.

در مرحله دوم که فعالیت این مراکز در ولسوالی ها آغاز گردیده است؛ در مجموع  ۳۰۷۲ مرکز می باشد که از این جمله ۱۹۳۹ مرکز آن باز،  ۳۸۴ مرکز در سقوط، ۳۵۰ مرکز به دلیل تهدیدات بلند امنیتی بسته و ۳۰۰ مرکز به دلیل نرسیدن مواد مسدود می باشد.

استفاده از تذکره های کاغذی؛ افزایش تقلب در انتخابات

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد