استفاده-از-سیستم-بایومتریک-را-به-فال-نیک-می-گیریم

احزاب و جریان های سیاسی اعلام کردند که اقدام کمیسیون و حکومت را مبنی بر استفاده از سیستم بایومتریک در انتخابات، به فال نیک میگریم.

به گزارش افغان نیوز: احزاب و جریان های سیاسی، روز شنبه( 14، میزان) طی یک کنفرانس خبری در کابل گفتند که برای برگزاری یک انتخابات شفاف و عادلانه باید سیستم بایومتریک در انتخابات پارلمانی پیش رو استفاده شود و اگر نه نتیجه انتخابات مورد قبول احزاب و جریان های سیاسی نیست.

احزاب و جریان های سیاسی در اعلامیه خود گفتند که ما یک سال قبل طرح را به حکومت و کمیسیون مستقل انتخابات ارائه کردیم که در ان تغییر سیستم انتخابات به "ام دی آر" و بایومتریک انتخابات بود اما حالا با گذشت یک سال حکومت تنها  سیستم بایومتریک را در انتخابات پارلمانی عملی می کند که احزاب و جریان های سیاسی این اقدام کمیسیون و حکومت را به فال نیک میگرند.

احزاب و جریان های سیاسی خواهان موارد زیر شدند:

اول: استفاده از تکنولوژی بایومتریک در شهرها، مراکز و محلات انتخاباتی که زمینه دسترسی به انترنت است باید به شکل انلاین برگزار شود، زیرا برگزار انتخابات به شکل افلاین زمینه رای دادن به شکل تکراری را فراهم میسازد.

دوم: بایومتریک باید فراگیر و همه شمول و سراسری باشد و در مناطقی که که انگشت نگاری و بایومتریک صورت نمی گیرد باید آرا ان مناطق با حضور ناظرین باطل اعلام گردد.

سوم: احزاب سیاسی و نهادهای مدنی باید نظارت کامل در سرور و دیتای مرکزی داشته باشند تا مطمین شوند که در تفکیک اراء سالم و آراء تکراری دستکاری صورت نگرفته است.

چهارم: در هنگام تفتیش صندوق ها که در آن رای تکراری وجود دارد و صندوق های که تعداد آراء آن متفاوت با آمار دستگاه بایومتریک است باید نمایندگان احزاب و ناظرین جامعه مدنی حضور یابند.

پنجم: نشان دو انگشت و عکس رای دهنده و عکس تذکره آن توسط دستگاه بایومتریک در روز رای دهی بخاطر اجتناب از تقلب ضروری پنداشته میشود.

ششم: به دلیل اینکه پروسه ثبت نام دستی و برچسپ استیکرها پر از تقلب بوده و بخش اعظم از مردم نتواسنتند ثبت نام کنند لذا هر افغان واجد شرایط در هر محل که باشد با ارائه سند تثبیت هویت در روز انتخابات حق رای داشته باشد، حکومت و کمیسیون مستقل انتخابات تسهیلات و شرایط لازم را فراهم نمایند.

هفتم: کمیسیون باید برای احزاب سیاسی ثابت کند که با بایومتریک به صورت کامل جلو رای تکراری و جلو پرشدن صندوق با آرای تقلبی گرفته می شود در غیر ان برای احزاب سیاسی انتخابات قابل قبول نیست.

هشتم: حکومت متن قرارداد را با مردم افغانستان شریک کند تا مردم از جزئیات قضیه مطلع شوند.

همایون جریر نماینده حزب اسلامی در این برنامه گفت: با سیستم فعلی 90 درصد رای مردم هدر میرود و بایومتریک تنها راهی برای شفافیت انتخابات است که از تقلب جلوگیری میکند.

در قرارداد که با حکومت صورت گرفته است باید بایومتریک در تمام مراکز رای دهی عملی شود و در هر مرکز که بایومتریک صورت نگیرد، نتیجه انتخابات همان محل برای احزاب قابل قبول نیست و باید باطل اعلام گردد.

استفاده از سیستم بایومتریک را به فال نیک می گیریم

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد