اسماعیل-‌خان-به-طالبان-هشدار-داد

اسماعیل ‌خان فرمانده جهادی که پس از سقوط هرات توسط طالبان به ایران فرار کرده، می‌گوید اگر طالبان به خواست‌ مردم تمکین نکنند از هر گزینه استفاده خواهد کرد.

به گزارش افغان نیوز؛ اسماعیل ‌خان اخیرا همراه با احمد مسعود؛ رهبر «جبهه مقاومت ملی» در تهران با امیر خان متقی؛ سرپرست وزارت خارجه طالبان دیدار کرده‌است.

وی روز (سه شنبه، ۲۱ جدی) در صفحه فیسبوک خود در بیانیه‌ای گفت که تسلط بر افغانستان با استفاده از روش‌های قهری و زور، نمی‌تواند باعث همدیگرپذیری و وحدت ملت افغانستان شود، بلکه در عوض منتج به تداوم جنگ خواهد شد.

به گفته وی؛ طالبان اگر به این باور رسیده باشند که باید به رفتارهای فعلی‌شان چون تغییر دهند، او حاضر است تا از شروع مجدد مذاکرات بین‌الافغانی با حضور زنان حمایت نماید تا کشور از این مرحله تاریک بیرون آید.

اسماعیل خان اضافه کرده است که با همین هدف، یکجا با احمد مسعود و با حضور تعدادی از چهره‌های سیاسی دیگر، طی چند نشست پیام مردم را به امیر خان متقی و هیات همراهش رسانده‌است.

او گفته است: «در صورت عدم تمکین طالبان به خواست های مردم افغانستان، ما با اراده مردم خویش همراه خواهیم بود و برای بازگشت به حاکمیت قانون، عدالت اجتماعی، مشارکت فراگیر و ملی در جامعه، به هر گزینه متناسب متوسل خواهیم شد.»

در این راستا جبهه مقاومت در اعلامیه‌ای گفته است که دیدار هیاتی از این جبهه با طالبان به درخواست دولت ایران و طالبان «برای حل مشکل کشور از راه مصالحه و مذاکره» صورت گرفته‌است.

در این اعلامیه اما آمده‌است که «جبهه مقاومت ملی» در این دیدار بر اهداف خود از جمله «تشکیل حکومت واقعی اسلامی و همه‌شمول در نتیجه اراده مردم افغانستان» تاکید داشته است؛ اما نمایندگان طالبان «بر ادامه وضع موجود» تاکید کردند.

جبهه مقاومت گفته در پی بی‌نتیجه ماندن این نشست، طالبان «بار دیگر ثابت کردند که به هیچ صورت حاضر به پذیرش اصول و ارزش‌های شهروندی، تقسیم عادلانه‌ قدرت میان همه اقوام و اقشار جامعه، و تشکیل حکومت فراگیر بر آمده از آراء و اراده مردم افغانستان نیستند.»

اسماعیل ‌خان به طالبان هشدار داد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد