اسپنتا؛-افغانستان-نقطه-برخورد-قدرت‌های-جهان-است

مشاور پیشین امنیت ملی می‌گوید؛ افغانستان قبل از آغاز حکومت وحدت ملی نقطه‌ی برای وحدت و یکپارچگی دولت‌ها و قدرت‌های جهان بود اما امروزه این کشور نقطه اختلاف قدرت‌ها شده است.

به گزارش افغان خبر: داکتر رنگین دادفر اسپنتا مشاور پیشین امنیت ملی کشور امروز (شنبه 20 قوس) در برنامه که از سوی جنبش روشنایی گرفته شده بود گفت؛ در حال حاضر افغانستان مکانی برای اختلاف قدرت‌های جهان تبدیل شده است و اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، نگران کننده است.

آقای اسپنتا گفت؛ ده سال قبل کشورهای عضو ناتو، روسیه و چین گروه طالبان را محکوم میکردند و جنایات این گروه را مورد قبول نمیدانستند اما امروز با حضور گروه داعش اختلافات بین کشورهای عضو ناتو و روسیه ایجاد شده که این باعث نگرانی در کشور گردیده است.

مشاور پیشین امنیت ملی تاکید کرد؛ افغانستان در یک وضعیت حساس قرار دارد و حکومت و در مجموع دولت باید مواظب هر اقدام خود باشد.

آقای اسپنتا افزود؛ سه قوه دولت افغانستان نامشروع اند و برای اصلاح این نظام غیر دموکراتیک و غیر مشروع نیاز به یک جنبش همه شمول است که در ان همه اقوام افغانستان حضور داشته باشند.

او افزود؛ دولت ناشروع سبب افزایش ناامنی و ظهور گروه داعش در مدت دو سال اخیر شده است. به گفته‌ی داکتر اسپنتا جنبش روشنایی محصول خوب دموکراسی در افغانستان است و باید به ان احترام گذاشته شود.

مشاور پیشین امنیت ملی بیان داشت؛ حکومت وظیفه دارد که امنیت مردم را در هر حالت که است تامین کند و حمله انتحاری بالای اعتراض کنندگان جنبش روشنایی هیچ توجه به جز کم کاری حکومت نمیتواند باشد.

آقای اسپنتا افزود؛ مردم به اساس قانون اساسی کشور حق دارند که هر گونه اعتراض مدنی انجام دهند و حکومت نیز مسولیت دارند که تامین امنیت شهروندان را بگیرند.

اسپنتا؛ افغانستان نقطه برخورد قدرت‌های جهان است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد