اشتباه-نشست-بن-نباید-تکرار-شود

رییس بنیاد احمد شاه مسعود می‌گوید که جامعه جهانی باید از تکرار اشتباه "بن" در نشست‌های روسیه و ترکیه جلوگیری نموده و نگذارد تا پروسه صلح و آینده افغانستان به چند چهره سیاسی محدود شود.

به گزارش افغان نیوز: احمد ولی مسعود، رییس وفاق ملی بنیاد احمدشه مسعود امروز(پنج‌شنبه، ۲۸ حوت) در نشست" اعمار صلح پایدار در افغانستان" گفت؛ ۱۹ سال است که در مورد پروسه صلح تلاش‌ها جریان دارد؛ اما این تلاش‌ها پراکنده بوده و اکنون ابتکار پروسه به دست امریکا است. 

آقای مسعود افزود که حکومت و سیاسیون افغانستان در پروسه صلح به بن بست رسیده اند؛ زیرا امنیت و حکومت مشروع در کشور جود ندارد. بنابراین، جامعه جهانی میکانیزم جدید و دوره انتقالی را برای تامین صلح روی دست گرفته است. 

به گفته مسعود؛ به دلیل اشتباه در نشست "بن" اکنون پس از ۱۹ سال قربانی و ضیاع وقت، نشست مشابه آن در ترکیه دایر می‌شود و اگر آن اشتباه دوباره تکرار شود، ممکن شاهد بن سومی نیز خواهیم بود. 

وی افزود که در کنار گروه طالبان، قدرت طلبی رهبران حکومت نیز مانع برقراری صلح در کشور شده است و اگر معمای قدرت در زمان حکومت وحدت ملی حل می‌شد، مردم افغانستان امروز به صلح دست پیدا می‌کردند. 

رییس بنباد احمدشاه مسعود گفت که جامعه جهانی برای  بیرون رفت از جنگ و رسیدن به صلح، تشکیل دولت انتقالی را روی دست گرفته و باید رهبری دولت انتقالی از میان سیاسیون بی‌طرف انتخاب شود نه از میان رهبران کنونی دولت. 

به باور آقای مسعود، هرچند طرح پروسه صلح در حکومت جوبایدن منطقه‌ای شده، اما در داخل افغانستان  به چند چهره مشخص محدود شده و مردم افغانستان و زنان در آن شامل نیستند. این اشتباه ممکن نشست بن را یک بار دیگر تکرار کند. 

سید حسین عالمی بلخی، وزیر پیشین مهاجرین و عودت کنندگان گفت که نشست بین‌الافغانی در شش ماه گذشته بدون دست آورد بوده است و این ناکامی باعث شده که جامعه جهانی ابتکار عمل صلح افغانستان را بدست گیرد.

آقای بلخی گفت که رهبران سیاسی در گذشته، دیدگاه شخصی شان را در پروسه صلح به نام مردم افغانستان ارائه می‌کردند و این امر نیز اکنون مانع تامین صلح شده است. 

او تاکید کرد؛ صلح به معنای نبود جنگ نیست بلکه توافق سیاسی میان طرف‌های درگیر برای پایان دایمی جنگ و مدیریت قدرت سیاسی است. 

بااین‌حال، قرار است پس از نشست مسکو، نشست دیگری در هفته‌های نخست ماه حمل در ترکیه دایر شود و جامعه جهانی قصد دارد در این نشست در باره صلح و جنگ افغانستان، تصمیم نهایی را روی دست گیرد.

اشتباه نشست "بن"نباید تکرار شود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد