اشرف-غنی-با-رئیس-جمهور-اندونزی-دیدار-کرد

رئیس جمهورغنی با ورود به جاکارتا با رئیس جمهور اندونزی دیدار و دو طرف در مورد گسترش روابط دوجانبه در عرصه های مختلف تاکید کردند.

به گزارش افغان نیوز: ريیس ‌جمهورغنى، طی مراسمی از سوی رئیس‌ جمهور اندونزی مورد استقبال قرار گرفت.

سران دوکشور هیئت‌های بلند پایۀ دو جانب را به معرفی گرفتند و رئیس‌جمهور کشور به کتاب مهمانان خاص به‌طور یادبود امضا نمود.

متعاقباً، رؤسای جمهور افغانستان و اندونزی در قصر ریاست‌جمهوری آن کشور در ملاقاتِ شان روی تحکیم بیشتر روابط میان افغانستان و اندونزی و موضوعات مختلف به‌خصوص معارف، زراعت، تکنالوژی، احصائیه و تحصیلات عالی و همچنان همکاری‌های دوجانبه بحث و تبادل نظر کردند.

رئیس‌جمهورغنی، با اشاره به روابط دوستی و مناسبات ۶۵ سالۀ افغانستان و اندونزی گفت که دو کشور با هم دوستی تاریخی دارند. وی از تلاش‌های موفقیت‌آمیز و تجارب اندونزی در بخش تأمین صلح، انکشاف و رشد اقتصادی یادکرده گفت، از تجارب اندونزی در راستای تأمین صلح و ثبات، انکشاف و رشد اقتصادی افغانستان استفادۀ مناسب شده می‌تواند.

رئیس‌جمهورغنی، تروریزم و مواد مخدر را دو معضل عمدۀ بین‌المللی دانسته افزود که پول مواد مخدر و قاچاق، به جیب مافیای بین‌المللی واریز می‌شود و باید ریشۀ این دو تهدید و معضل در همکاری مشترک کشورهای منطقه و جهان تشخیص و این پدیده از بین برده‌شود.

رئیس‌جمهور کشور با اشاره به قربانی‌ها و تلاش‌های زنان افغان گفت که زنان افغان در بخش آبادی و رفاه کشور شان همواره اشتراک فعال داشته‌اند و حضور آنان در عرصه‌ها و تصامیم مهم ضروری و حتمی می‌باشد. او افزود: (ما برای افزایش حضور زنان در زمینه‌های مختلف تلاش‌های عملی نموده و این تلاش‌ها همچنان تداوم خواهد یافت.)

جوکو ویدودو رئیس‌جمهور اندونزی، صلح بین‌الافغانی و امضای موافقت‌نامۀ صلح را میان حزب اسلامی و حکومت افغانستان، یک دست‌آورد مهم برای حکومت افغانستان دانست و گفت که اندونزی به‌خاطر تأمین صلح در افغانستان، به هرنوع همکاری آماده‌است و در آینده یک هیئت را به افغانستان خواهد فرستاد تا نظریات و تجارب شانرا با مقامات افغان در این باره شریک سازند.

وی گفت که اندونزی یک مرکز بزرگ فراگیری علوم اسلامی را در افغانستان ایجاد خواهد کرد و از طریق این مرکز روابط میان علمای دو کشور تحکیم و آنان خواهند توانست دانش و معلومات اسلامی شانرا با هم شریک کنند.

رئیس‌جمهور اندونزی، تروریزم و قاچاق مواد مخدر را برای امنیت و ثبات منطقه و جهان یک تهدید عنوان کرده گفت که این کشور به خاطر دفع خطرات و ریشه‌کن‌کردن این دو معضل از منطقه و جهان، آمادۀ هرگونه همکاری می‌باشد.

وی خاطرنشان کرد که کشورش ضمن همکاری در بخش ارتقای ظرفیت‌های زنان افغان، برای جوانان افغان بورسیه‌های تحصیلی را در رشتۀ دیپلماسی اعطا خواهد نمود. رئیس ‌جمهورمحمداشرف غنی، از رئیس‌جمهور اندونزی به‌خاطر همکاری در بخش‌های مختلف با افغانستان تشکر کرد و تجارب و دانش تخنیکی اندونزی را در عرصه‌های مختلف به‌ویژه تجارت، معارف، رشد زراعت و مالداری، انتخابات شفاف، ادارات عمومی و ایجاد پالیسی‌های مالی و سیستم‌ها، مفید و ارزنده توصیف کرد.

در حضور داشت رؤسای جمهور افغانستان و اندونزی، موافقت‌نامه‌های همکاری در عرصه‌های معارف، زراعت، احصائیه، اصلاحات اداری و خدمات ملکی، ساینس و تکنالوژی و تحصیلات عالی از سوی مقامات دو کشور به امضا رسید.

اشرف غنی با رئیس جمهور اندونزی دیدار کرد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد