اصابت-موشک-به-هواپیمای-اوکراینی؛-ایران-معذرت-خواست

ستادکل نیروهای مسلح ایران ضمن عذرخواهی به صورت رسمی تأیید کرد که هواپیمای اوکراین در پی اصابت موشک سقوط کرده است.

به گزارش افغان نیوز: در جریان دو روز گذشته با وجودی که برخی از مقام‌های غربی سقوط هواپیمای اوکراین را ناشی از اصابت موشک عنوان می‌کردند، اما ایران آن را نپذیرفته بود.

در اعلامیه ستادکل نیروهای مسلح ایران که امروز شنبه(21، جدی) از سوی خبرگزاری دولتی ایران – «ایرنا» منتشر شده، آمده است که هواپیمای اوکراین «بر اثر بروز خطای انسانی و به صورت غیر عمد» مورد اصابت قرار گرفته است.

با این حال در اعلامیه ستادکل نیروهای این کشور آمده است که در ساعاتی پس از انجام عملیات موشکی، پروازهای جنگی نیروهای امریکایی در پیرامون ایران افزایش یافته بود و این مساله سبب حساسیت بیش‌تر در مجموعه پدافند هوایی و موجب بروز این «خطای انسانی» شد.

ایران ضمن عذرخواهی از وقوع این حادثه گفته است که با پی‌گیری و انجام اصلاحات اساسی در فرایندهای عملیاتی در سطح نیروهای مسلح، امکان تکرار این گونه خطاها را غیر ممکن ساخته و بلافاصله مقصر آن را به سازمان قضایی نیروهای مسلح معرفی خواهد کرد.

این درحالی است که هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ اوکراین، روز چهارشنبه، هفته گذشته، هنگامی که فرودگاه «امام خمینی» در تهران را به مقصد کیف، پایتخت اوکراین، ترک کرده بود، در حوالی شهر جدید پرند تهران سقوط کرد.  در پی این حادثه تمامی ۱۷۶ سرنشین این هواپیما، جان باختند که شامل۱۰شهروند افغانستان نیز می‌شد.

پیش از سقوط این هواپیما ایران به دو پایگاه نظامی در عراق که ارتش امریکا در آن مستقر هستند، حمله موشکی اجرا کرده بود. وقوع این دو رویداد در یک روز این گمانه را تقویت کرده بود که ممکن اصابت موشک سبب سقوط این هواپیما شده باشد.

اصابت موشک به هواپیمای اوکراینی؛ ایران معذرت خواست

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد