اعتراض-روی-بندهای-آبی-ما-؛-اعتراض-به-حق-افغانستان-است

علی احمد عثمانی وزیر انرژی و آب میگوید در ماده ۵ معاهده هیرمند میان افغانستان و ایران این مسئله صراحت دارد و ساخت بند کمال‌خان برای تطبیق معاهده آب هیرمند کمک فراوان می کند.

به گزارش افغان نیوز: وزیر انرژی و آب  در نشست قوم بلوچ گفته است ما با ساخت بند سلما ( بند دوستی افغانستان –هند) کمتر از 19 درصد آب هریرود را کنترول کردیم و تنها یک بند روی هریرود ساختیم در حالیکه ایران چندین بند روی آن ساخته است.

وزیر انرژی و آب همچنان گفت: سال گذشته افغانستان در بخش هامون ها و انحراف آب به سوی چاه نیمه های ایران رسما اعتراض کرده است.

آقای عثمانی در ادامه افزود بیشترین مشکلات آبی ایران برخواسته از سیاست های بند سازی آنهاست.

وزیر انرژی و آب در بخش دیگری از صحبت هایش گفت: واقعیت مسله این است که افغانستان در بخش هایی از جغرافیایی خود از خشکسالی متاثر شده است و آب کافی{در آن مناطق} وجود ندارد.

علی احمد عثمانی بیان داشت که در یک سال گذشته 5 کشور همسایه را در راستای مدیریت منابع آب مطالعه کرده است تا با روی‌دست گرفتن برنامه های راهبردی افغانستان در آینده دچار آن نشود.

در بخش دیگری از صحبت های وزیر انرژی و آب آمده است که در مدیریت منابع آب ما باید حق رودخانه ها را نیز مرعات کنیم و نباید در تمام مناطق بند سازی کنیم بلکه باید اجازه دهیم محیط زیست و رودخانه ها به حیات طبیعی خود ادامه دهند.

غفور لیوال سرپرست وزارت سرحدات، اقوام و قبایل، غلام فاروق مجروح و فریده حمیدی اعضای مجلس نمایندگان، رییس شورای بلوچ های افغانستان، داکتر عبدالله هیواد، نماینده لوی قندهار، بزرگان و چندین تن از پژوهشگران در زمینه پشتیبانی از مدیریت منابع آب افغانستان صحبت نموده از برنامه های وزارت انرژی و آب اعلام حمایت قاطع کردند.

اعتراض روی بندهای آبی ما ؛ اعتراض به حق افغانستان است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد