اعتراضات-مسلحانه؛-گزینه-بعدی-جنبش-روشنایی-در-مقابل-دولت-است

سران جنبش روشنایی میگویند که مردم تمام گونه‌های اعتراض مدنی موجود را برای عدالت انجام داده است اما حکومت وحدت ملی بی توجهی کرده، گزینه بعدی این جنبش در برابر دولت اقدامات مسلحانه است.

به گزارش افغان خبر؛ سران جنبش روشنایی امروز (شنبه 20 قوس) در سمینار که در آن از اقشار مختلف کشور حضور داشتند گفتند؛ جنبش روشنایی تمام گونه های اعتراض مدنی که وجود داشت برای عدالت انجام داده است اما حکومت هیچ توجهی به این خواست بر حق انها نکرده است.

محمد جواد سلطانی استاد دانشگاه و عضو جنبش روشنایی گفت؛ قدرت در افغانستان به اساس استبداد تاریخی تقسیم شده است و این مشکل سبب گردیده که هر روز فاصله بین حکومت و ملت افزایش پیدا کند.

آقای سلطانی گفت؛ آموزش و بازسازی در مدت 15 سال اخیر همواره قربانی تبعیض حکومت شده است و دیگر مردم افغانستان آرام نخواهند نشست و دست به اعتراض مدنی خواهند زد که نمونه خوب انرا میتوان از جنبش روشنایی یاد کرد.

سلطانی بیان داشت؛ در مدت 15 سال حدود یک صد میلیارد دالر در این کشور هزینه شده که اگر بررسی شود تنها یک مقدار ناچیز آن برای انشکاف کشور به مصرف رسیده است.

به گفته‌ی سلطانی؛ فاصله گرفتن حکومت و ملت سبب میشود که مردم خود وارد سیاست شوند و در تصمیم گیری‌ها اشتراک کنند.او افزود؛ جامعه امروز جامعه صد سال قبل نیست که هر کس هر کار را انجام دهد و دیگران نیز خاموشی اختیار کنند.

از سوی دیگر جعفر مهدوی عضوی دیگر  جنبش روشنایی گفت؛ هدف جنبش روشنایی انکشاف متوازن در سراسر کشور است و اما حکومت انکشاف متوازن را نمیخواهد.

مهدوی گفت؛ "لین 500 کلیوولت از مسیر بامیان عبور میکند یا از هیچ جا و جنبش روشنایی در اخیر اقدام خود نافرمانی مدنی را راه اندازی کرده است که این نافرمانی اگر از سوی حکومت مورد توجه قرار نگیرد، انان دست به اعتراضات مسلاحانه خواهند زد".

جعفر مهدوی گفت؛ جنبش روشنایی حلقه ارگ را عامل اصلی حادثه دوم اسد میداند و حکومت وحدت ملی این را بداند که با خفه کردن صدای آزادی مردم ناکام میشود.

این عضو جنبش روشنایی افزود؛ این جنبش تا هنوز هیچ اقدام خشونت آمیز انجام نداده است اما همین بی توجهی حکومت ادامه پیدا کند و انان مجبور اند دست به اعتراض خشونت آمیز بزنند.

در همین حال احمد بهزاد یکی دیگر از اعضای جنبش روشنایی گفت؛ اشرف غنی پس از به قدرت رسیدن خود به هیچ یک از تعهداد خود نقطه عمل نگذاشته است و قول که به مردم مناطق مرکزی داده بود " مناطق مرکزی به زندان طبیعی در سال های گذشته تبدیل شده است و من این زندان را  میشکنم" نیز عمل نکرد.

بهزاد افزود؛ مردم از جنبش روشنایی انتظارات زیادی دارند و این درحالیست که حکومت در مدت 15 سال راه غلط را رفته است و چند ماه نمیشود که این راه اشتباه را جبران کرد.

 

اعتراضات مسلحانه؛ گزینه بعدی جنبش روشنایی در مقابل دولت است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد