اعضای-شانگهای-از-پلان‌-صلح-افغانستان-حمایت-کردند

ارگ ریاست جمهوری اعلام کرده که کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای با اتفاق از پلان صلح حکومت افغانستان حمایت کردند.

به گزارش افغان نیوز: در نشست سران شانگهای، رهبران کشورهای عضو شانگهای با اتفاق از پروسه صلح افغانستان و آتش بس حمایت کردند و صلح را در افغانستان برای اتصال منطقه یی و پیشرفت مهم دانسته متعهد گردیدند تا افغانستان را در رسیدن به صلح و ثبات، همکاری نمایند.

در این نشست، شی جینگ پینگ رئیس جمهور چین گفت که کشورهای عضو شانگهای برای تأمین صلح و ثبات در افغانستان تعهد کامل دارند و افغانستان برای سازمان شانگهای مهم می باشد.

نریندرا مودی صدراعظم هند در مورد وضعیت امنیتی، تروریزم و رشد افراطیت در افغانستان ابراز نگرانی کرده از اعضای سازمان متذکره خواست که همه باید از دیدگاه رئیس جمهور غنی حمایت نمایند تا افغانستان به ثبات برسد.

صدراعظم هند با اشاره به تهدید داعش در افغانستان گفت، این گروه تروریستی قواعد و ساختارهای دموکراتیک را در افغانستان به تهدید مواجه ساخته است و ما باید در چوکات سازمان شانگهای برای جلوگیری از این تهدیدها کار نماییم.

نورسلطان نظربایف رئیس جمهور قزاقستان گفت، حل قضیه افغانستان برای ما مهم می باشد و دراین خصوص ما بی‌اعتنا بوده نمی توانیم. وی اضافه کرد: ما از دولت قانونی افغانستان حمایت می نماییم و آماده هستیم تا از طریق سازمان شانگهای با افغانستان کمک کنیم که زمینه تأمین صلح پایدار و پیشرفت در این کشور فراهم شود.

رئیس جمهور قزاقستان گفت که پروژه های برای آسیای جنوبی به شمول پاکستان و افغانستان تحت کار است، اما در مرحله نخست باید جنگ ختم شود تا زمینه عملی شدن این پروژه ها فراهم گردد.

ممنون حسین، رئیس جمهور پاکستان از پلان صلح رئیس جمهورغنی و اعلام آتش بس حمایت کرده اضافه نمود: پاکستان در بخش صلح با افغانستان توافق کرده است و بر نتایج مثبت آن اظهار امیدواری نمود.

ولادیمر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز تروریزم را خطری برای منطقه دانست و از کشورهای عضو سازمان همکاری های شانگهای خواست که باید افغانستان را دراین عرصه همکاری نمایند.

امام علی رحمان رئیس جمهوری تاجیکستان گفت: امنیت منطقه وابسته به امنیت افغانستان است، ۶۰ درصد سرحد اتحاد شوری سابق با افغانستان و تاجیکستان است و طالبان برای ما مشکلات فراوان ایجاد کرده اند. وی اضافه کرد: ما در عرصه کمک های اجتماعی و صلح با افغانستان متعهد هستیم و به همکاری های خود توسعه خواهیم بخشید.

شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبیکستان گفت، ما از صلح و ثبات در افغانستان حمایت می نماییم و به همین منظور کنفرانس تاشکند را دایر نمودیم که بدون شرط، راه را برای گفتگو باز کرد، سازمان شانگهای باید از افغانستان حمایت کند.

قابل ذکر است که اجلاس سران کشورهای شانگهای به روز شنبه و یک‌شنبه در شهر چنگدو چین برگزار شده بود که در آن بیشتر مسایل اقتصادی و پیشرفت‌های منطقوی مورد بحث قرار گرفت.

اعضای شانگهای از پلان‌ صلح افغانستان حمایت کردند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد