اعضای-کمیسیون-نظارت-بر-تطبیق-قانون-اساسی-به-مجلس-احضار-میشوند-فرمان-تقنینی-انتخاباتی-رئیس-جمهور-خلاف-قانون-است

مجلس نمایندگان قرار است در پیوند به فرمان های تقنینی پی هم رئیس جمهوغنی در مورد انتخابات، اعضای کمیسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی را برای پاسخگویی به این مجلس احضار کند.

به گزارش افغان خبر: تا اکنون سه فرمان تقنینی انتخاباتی از سوی رئیس جمهورغنی صادر شده است، اما هنوز سرنوشت فرمان که در زمستان گذشته صادر شده بود از سوی شورای ملی نامعلوم است، رئیس جمهورفرمان تازه‌ی را در این مورد در جریان رخصتی های تابستانی مجلس صادر کرده است.

فرمان جدید تقنینی در مورد انتخابات پس از آن صادر شد که کمیسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی با استنباط از این مرجع به رییس جمهور صلاحیت داد که می تواند در زمینه فرمان تقنینی صادر کند.

شماری از نمایندگان مجلس این کار کمیسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی را در مغایرت با قانون دانسته و گفته است که باید آنها در این زمینه به مردم پاسخ دهند.

عبدالروف ابراهیمی رییس مجلس نمایندگان در این مورد گفت رئیس جمهور بر اساس قانون اساسی صلاحیت دارد تا فرمان تقنینی صادر کند؛اما فرمان جدید در حالی صادر شده که سرنوشت فرمان قبلی هنوز مشخص نیست و مجلس تا هنوز انتظار تکمیل شدن دو ثلث نصاب خود را می کشد تا این فرمان را رد و یا تصویب کند.

برای صلاحیت دادن به رئیس جمهور از سوی کمیسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی، مجلس نمایندگان تصمیم گرفته است تا اعضای این کمیسیون را به مجلس فرا خواند تا آنها دلایل خود را در این مورد به مردم و مجلس نمایندگان بیان کند.

عبدالقادر زازی یکی از اعضای این مجلس نیز بیان کرد که کمیسیون مستقل نظارت بر تطبیق قانون اساسی وابسته به حکومت است و با استفاده از تعدیل در قانون، اعضای این کمیسیون از سوی مجلس برکنار خواهند شد.

آقای زازی گفت، زمانی که اعضای کمیسیون از مجلس رای اعتماد می گرفتند به نمایندگان گفته بودند که مطابق قانون اساسی صلاحیت رد و یا تصویب فرامین تقنینی را دارند؛ اما حالا که سرنوشت فرمان قبلی تا هنوز نا معلوم باقی مانده به رییس جمهور صلاحیت صدور فرمان دیگر را داده است.

اعضای کمیسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی از سوی مجلس نمایندگان انتخاب شده رای میگیرند، اما این مجلس صلاحیت برکناری آنها را ندارد.

 

اعضای کمیسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی به مجلس احضار میشوند/ فرمان تقنینی انتخاباتی رئیس جمهور خلاف قانون است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد