اعلام-انزجار-عالمان-دین-و-فعالان-مدنی-از-طالبان

عالمان دین و فعالان مدنی در کابل، ضمن اعلام انزجار شان از سیاسست دوگانه پاکستان، هشدار دادند که طالبان از راه زور و خشونت نمی‌توانند پیروز جنگ شوند.

به گزارش افغان نیوز؛ حزب اراده ملت افغانستان، شماری از عالمان دین و فعالان مدنی در یک نشست خبری از سیاست دوگانه کشورهای همسایه به ویژه پاکستان انتقاد کرده و می‌گویند که آنها با سیاسیت‌های منفعت طلبانه‌ای شان آتش جنگ را در افغانستان شعله ور ساخته‌اند.

علی محمد ویس، رییس حزب اراده ملت افغانستان در این نشست گفت که جنگجویان گروه طالبان به‌زودی در جبهات جنگ شکست خواهند خورد. 

رییس حزب اراده ملت افغانستان افزود که طالبان پس از خروج نظامیان خارجی در برابر مردم قرار گرفته و به هر نوع جنایت جنگی دست زده و زیر بناهای کشور را تخریب کرده اند.

آقای ویس تاکید کرد که حکومت باید در حمایت از نیروهای امنیتی اقدام جدی نماید و نگذارد که آنان در برابر گروه طالبان با دستان خالی و بدون تسلیحات قرار گیرند. 

وی همچنان در مورد سیاست‌های دوگانه پاکستان گفت که اسلام‌آباد در پروسه صلح  افغانستان دخالت دارد و درظاهر از این پروسه حمایت می‌کند؛ اما در اصل در شعله‌ور کردن جنگ نقش اساسی دارد. 

خلیل الله شینکر، معاون حزب اراده ملت افغانستان در این نشست گفت که جنگ کنونی، جنگ میان افغان‌ها نیست بلکه جنگ طالبان به نام‌ امارت به خواست و اراده‌ای کشورهای بیرونی و به ویژه پاکستان است. 

به گفته آقای شینکر؛ هیچ جنگ‌ مسلحانه پیروز نهایی ندارد، طرفین درگیر باید از راه سیاسی پیشر برود و خواسته‌های‌شان را به میز مذاکره مطرح و از آن دفاع نمایند. 

او از حکومت و پارلمان خواست که به گونه واضح از نیروهای امنیتی حمایت کرده و نگذارند که نیروهای امنیتی در میدان جنگ بدون حمایت سیاسی و روحیه ملی در برابر طالبان قرار گیرند. 

قاری مصباح، رییس علمای حزب اراده ملت افغانستان نیز گفت که طالبان‌‌پیش از این به نام جهاد علیه نیروهای خارجی می‌جنگیدند؛ اما در حال حاضر جنگ این گروه در برابر مردم افغانستان بوده و کاملا نا مشروع است. 

وی افزود که حمایت شهروندان کشور با نیروهای امنیتی است و نظامیان کشور هم اکنون در برابر پاکستان و طالبان می‌جنگند. 

 این درحالی است که روز گذشته، نماینده دائم پاکستان در سازمان ملل متحد ضمن رد ادعای مبنی بر پناه‌گاه تروریستان در کشورش، تصریح کرد که داعش و طالب از نظر ایدئولوژیک در تضاد هستند و می‌جنگند.

سازمان ملل متحد، جنایت جنگی در افغانستان را محکوم و تاکید داشت که اگر طالبان بخواهند قدرت را از طریق نظامی بگیرند، آنان منزوی خواهند شد. 

اعلام انزجار عالمان دین و فعالان مدنی از طالبان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد