افزایش-تلفات-ملکی-در-سال-جاری-یازده-هزار-و-فرد-ملکی-کشته-و-زخمی-شدند

دفتر یوناما در گزارش سال ۲۰۱۶ خود اعلام کرد که در این سال ۱۱۴۱۸ فرد ملکی در منازعات جنگی کشته و زخمی شده اند که از این میان ۳۴۹۸ فرد ملکی کشته و ۷۹۲۰ غیر نظامی دیگر زخمی شده اند.

به گزارش افغان خبر؛ تدامیچی یاماموتو نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان امروز (دوشنبه 18 دلو) در گزارش سالانه خود در کابل اعلام کرد؛ امار تلفات غیر نظامیان در سال 2016 میلادی 3 درصد افزایش داشته است که این وضعیت برای سازمان ملل و نهادهای حقوق بشری نگران کننده است.

دفتر یوناما از تمام طرف‌های درگیر میخواهد که برای جلوگیری از افزایش امار تلفات غیر نظامیان محتاط باشند. به اساس گزارش سال 2016 میلادی 11418 فرد ملکی در میدان‌های جنگ کشته و زخمی شده اند که از این میان 3498 فرد کشته و 7920 فرد دیگر زخمی شده اند. این گزارش افزوده است؛ درسال 2016 میلادی 3512 طفل کشته و زخمی شده اند که 923 کشته و 2589 زخمی به ثبت رسیده است.

یاماموتو بیان داشت؛ کشته و زخمی شدن هزاران فرد ملکی خبر تکان دهنده برای سازمان ملل متحد بوده است و تا حد زیاد میتواندست تلفات ملکی کاهش پیدا نماید. 

در این گزارش آمده است که از مجموع 11418 مورد کشته و زخمی افراد ملکی در سال 2016، میلادی61 درصد موبوط گروه طالبان بوده است، 24 درصد دیگر از سوی نیروهای دولتی رخ داده است و 10 درصد تلفات ناشی از جنگ های هست که به هر دو طرف یعنی نیروهای دولتی و مخالفین نسبت داده میشود و 5 درصد مواد انفجاری از جنگ 5 فیصد به ثبت رسیده است.

حملات گروه داعش در سال 2016میلادی ده برابر افزایش یافته است به خصوص بر مسلمانان شعیه که در سال جاری سه حمله در کابل بالای مردم شیعه مذهب صورت گرفته و صدها کشته و زخمی بر جای گذاشت.

یوناما می‌افزاید؛ 899 مورد تلفات غیر نظامی به گروه داعش مربوط است که از این میان 209 کشته و 690 زخمی به ثبت رسیده است.

حملات هوایی از سوی نیروهای افغان و بین المللی باعث تلفات 590 فرد ملکی گردیده که این میان 250 فرد ملکی کشته و 340 فرد دیگر زخمی به ثبت رسیده است.

آمار تلفات غیر نظامی بعد از سال 2009 میلادی و در سال جاری به بالاترین حد خود  رسیده است که دفتر یونما در کابل تاکید میکند؛ اگر طرف های درگیر جنگ برای کاهش تلفات به افراد ملکی در عملیات های شان جدی عمل نکنند، امار تلفات غیر نظامیان در سال بعدی افزایش پیدا خواهند کرد.

 

 

 

افزایش تلفات ملکی/ در سال جاری یازده هزار و 400 فرد ملکی کشته و زخمی شدند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد