افغانستان-خواستار-همکاری-چین-برای-پیوستن-کامل-به-سازمان-شانگهای-شد

محمد محقق معاون ریاست اجرائیه افغانستان در دیدار با معاون صدراعظم چین خواهان کمک این کشور برای پیوستن کامل افغانستان به سازمان همکاری شانگهای شد.

به گزارش افغان نیوز: محم محقق در راس یک هیئت دولتی برای اشتراک در در پنجمین نمایشگاه چین – جنوب آسیا به چین سفر نموده است.

در جریان این سفر محمد محقق با اشاره به سابقه تاریخی همکاری های فرهنگی و اقتصادی چین با افغانستان گفت:"ملاقات  رهبران دو کشور و توافقنامه همكارى طى سه سال  اخیر افغانستان و چین نشان میدهد که ما به نقش مثبت چین در بخش های حياتى مانند صلح ، تبادل تجارتى و انكشاف اقتصادى اهمیت میدهیم".

وی در بخش ديگرى از صحبتهاى شان  افزودند : افغانستان علاقه مند به همکاری نزدیکتر با چین و عضویت کامل در سازمان همکاری شانکهای بوده از حکومت جمهوری مردم چین می خواهد که درين راستا حمايت وهمنوايى كند

معاون رياست اجرائيه در مورد راهكار ايجاد صلح وثبات در افغانستان علاوه كردند ، ايجاب ميكند كه افغانستان يكجا با جمهورى مردم چين و ديگر كشورهاى منطقه با ایجاد یک اجماع جهانی گام بزرگ تری در مورد مسئله صلح افغانستان بردارد.

معاون ریاست اجرائیه همچین خواستار سرمایه گذاری بیشتر دولت و مردم چین در بخش های اقتصادی افغانستان شده از سرمایه گذاری كمپنى هاى چينايى  در بخش تولید انرژی قابل تجديد در افغانستان استقبال نمود.

وی توجه انتقال اموال تجارتى افغانستان از ولايت بلخ از طريق آسياى ميانه به ولايت جيانگسو وايجاد يك دهليز هوايى انتقال اموال تجارتى بين افغانستان وچين را از راهكارهاى بهبود تبادلات تجارتى ميان دو كشور دانستند

استاد محقق در عرصه فرهنگى اعطای بورسیه هاى تحصيلى  به جوانان افغانستان را یکی از راههای تحکیم و توسعه روابط فرهنگی و توسعه دوستى پايدار بین دو کشور دانسته  خواستار اعطاى بورسیه های تحصیلی بیشتری به محصلين افغانستان  شدند ، و نيز ايجاد كورسهاى آموزش زبان هاى رسمى دو كشور  را به تعميق روابط فرهنگى و تجارتى مهم دانستند  .

معاون ریاست اجرائیه با اشاره به تفاهمنامه خواهر خواندگی بین ولايت بامیان و ولايت گانسو که در سفر قبلی ایشان به امضا رسیده بود، بدلیل مشابهت های طبیعی ولایت هميشه بهار یوننان با ولایت ننگرهار خواستار امضای تفاهمنامه اى خواهر خواندگی بین این دو ولایت شده از جانب چینی خواست که مسئله  توأميت  بین ولایت جیانگ سو و ولایت بلخ را که قبلا پیشنهاد کرده بودند، عملی نماید.

هو چون هوا معاون صدر اعظم چین از حمایت های حکومت افغانستان از سیاست چین واحد  وهمسويى در مبارزه با تروريزم ابراز قدردانی نموده با سنتی خواندن همسایگی دو کشور، بر ادامه کمک کشورش با حکومت وحدت ملی افغانستان تاکید نمود.

وی از عضویت کامل افغانستان در سازمان همکاری شانکهای حمایت نموده خواستار تلاش مشترک در این زمینه شد.

معاون صدر اعظم چین پایین بودن میزان تبادلات تجاری بین دو کشور در گذشته را ناشی از ناشناخته بودن تولیدات افغانستان در چین دانست.

وی گفت:" توجه خريد زعفران افغانستان و قرارداد انتقال جلغوزه افغانستان به چین كه اخيراً به امضا رسیده نشان گر بهبود وضعيت تبادلات تجارتى ميان دو كشور است و امیدواریم که بتوانیم از طریق معرفی کالاهای تجارتی افغانستان در نمایشگاه های چین توجه بیشتر مردم و تاجران چینی را به محصولات افغانستان جلب نماییم".

آقای هو از افزایش تعداد بورسیه های تحصیلی و طرح خواهر خواندگی شهرهای افغانستان با چین استقبال نموده گفت: به وزارت خانه های مربوطه هدایت میدهم که هردو موضوع را به جدیت پیگیری نمایند.

افغانستان خواستار همکاری چین برای پیوستن کامل به سازمان شانگهای شد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد