افغانستان-دوست-استراتژیک-هند-است

سفیر هند در کابل نیز گفت که افغانستان یک دوست قابل اعتماد و استراتژیک هند است و دهلی نو در راستای تامین ثبات، بازسازی و توسعه اقتصادی در افغانستان متعهد می‌باشد.

به گزارش افغان نیوز: قرارداد ۱۰۸ پروژه کوچک توسعه ای به ارزش ۳۱ ملیون دالر از کمک های کشور هندوستان با حضور دکتور عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه جمهوری اسلامی افغانستان روز سه شنبه(17 دلو) در کاخ شورای وزیران به امضأ رسید.

این پروژه‌ها در سال پیش‌رو با هماهنگی وزارت اقتصاد و حمایت مالی کشور دوست هندوستان در ۳۱ ولایت افغانستان تطبیق می‌شود.

من‌پیرت ووهورا، سفیر هند در کابل گفت که افغانستان یک دوست قابل اعتماد و استراتژیک هند است و دهلی نو در راستای تامین ثبات، بازسازی و توسعه اقتصادی در این کشور متعهد می‌باشد.

آقای ووهورا با ابراز خرسندی از تطبیق پروژه‌‌های کوچک توسعه‌یی در سال گذشته علاوه کرد که اکثریت پروژه‌های سال ۹۶ تکمیل و در اختیار مردم افغانستان قرار گرفته است.

در این برنامه، داکتر مصطفی مستور، وزیر اقتصاد گفت که این پروژ‌ها به منظور توسعۀ اقتصادی، کاهش فقر و کاریابی برای قشر محروم جامعه، در مناطق دوردست افغانستان تطبیق می‌گردد.

وزیر اقتصاد تصریح کرد که تطبیق پروژه‌های کوچک توسعه‌یی باعث ایجاد کسب و‌کار در جامعه می‌شود. او گفت که در سال گذشته، ۱۱۵پروژه با هماهنگی این وزارت تکمیل شده که برابر با تمام پروژه‌های سال‌های پسین می‌باشد.

سپس، دوکتور عبدالله عبدالله، رییس اجراییه حکومت افغانستان گفت که این پروژه‌ها مطابق اولویت و نیازمندی‌ مردم درنظر گرفته شده و تأثیر مستقیم در زندگی روزمرهٔ آنان می‌گذارد.

رییس اجراییه کشور تأکید کرد که در گذشته به دلیل تأخیر و کُندی در کار، بودجهٔ پروژه‌های منظورشده مسترد می‌گردید. اما پس از این تلاش می‌شود که در کار پروژه‌ها تأخیری ایجاد نشود و با هماهنگی بیشتر و کار به موقع از این فرصت‌ها استفاده درست شود و برنامه‌های اداری نیز تسریع گردد.

رییس اجراییه کشور خطاب به وزارت‌های مربوط گفت که کمترین تعلل در کار پروژه‌های کوچک توسعه‌یی قابل پذیرش نیست؛ زیرا مردم افغانستان به این پروژه‌ها ضرورت مبرم دارند.

دوکتور عبدالله عبدالله از کمک‌های کشور دوست سپاس‌گزاری کرد و گفت که حمایت هند از پروژه‌های توسعه‌یی نشان‌دهندهٔ تحکیم و گسترش روابط میان دوکشور است و دوستی واقعی دو ملت را نشان می‌دهد.

رییس اجراییه کشور به مقایسۀ برنامه‌های هند و برخی کشورهای دیگر در منطقه پرداخت و گفت که از راکت‌پراگنی، حملات انتحاری و بی‌ثابت ساختن افغانستان چیزی به‌دست نمی‌آید و این کارها قلب مردم افغانستان را بیشتر جریحه‌دار می‌سازد.

دوکتور عبدالله عبدالله افزود که ایالات متحده امریکا، اتحادیۀ اروپا، جاپان و هند از کمک‌کننده‌های بزرگ افغانستان است؛ اما توقع ما از تمام کشورها یکسان نیست. رییس اجراییه کشور گفت: این توقع را از همه داریم که از هر پالیسی و حرکتی‌که باعث بی‌ثبات ساختن افغانستان می‌شود، خودداری کنند.

دوکتور عبدالله عبدالله گفت که افغانستان دست دوستی را به سوی همه دراز کرده و نباید این فرصت و موقعیت به خاطر آرزوها و خیال خام قربانی شود. کشورهایی که ادعای دوستی با افغانستان دارند، باید در عمل ثابت نمایند.

در اخیر، رییس اجراییه کشور با ابراز قدردانی از تداوم کمک‌های هند گفت که دهلی نو همیشه خواستار ثبات، توسعه و نظام مبتنی بر خواست مردم افغانستان بوده است.

این قرادادها امروز میان سفارت هندوستان و وزارت‌های انرژي و آب، زراعت، انکشاف‌ دهات، تحصیلات عالی، شهرسازی، معارف، صحت عامه، اقوام و قبایل، فواید عامه، کار و امور اجتماعی، اطلاعات و فرهنگ و اقتصاد به امضا رسید.

همچنان، سه پروژه دیگر با اداره‌های ارگان‌های محل، رادیو و تلویزیون ملی و کرکت بورد نیز امضا شد.

در مراسم امضای این قراردادها، محمد الماس زاهد نمایندۀ خاص رییس‌جمهور و شماری از اعضای شورای ملی نیز حضور داشتند.

افغانستان دوست استراتژیک هند است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد