افغانستان-و-ایران-در-بخش-تجارت-و-ترانزیت-تسهیلات-بیشتر-ایجادکنند

هیئت مجلس نمایندگان ایران در دیدار با مولوی امیرخان متقی سرپرست وزیر امور خارجهٔ ا.ا.اگفتند که مشکلات مرزی و مبارزه با قاچاق مواد مخدر نیازمندهمکاری دوامدار است و ایران آمادگی دارد که تجربیات خود را در اختیارا.ا.ا قرار دهد.

به گزارش افغان نیوز به نقل از حساب ایکس حافظ ضیا احمد سخنگوی وزارت خارجه ا.ا.ا دراین نشست روی موضوعات امنیت، مبارزه با مواد مخدر، جلوگیری از قاچاق، محافظت سرحدات و تجارت گفتگو و تبادل نظرصورت گرفت.

آقای متقی وزیر امور خارجه ا.اگفت با برگشت ا.ا.ا امنیت سرتاسری در کشور تأمین شده است و نیروهای امنیتی افغان توانسته اند فتنه‌گران داعشی را از بین ببرند که این امنیت سرتاسری نه‌تنها به نفع افغانستان بلکه به نفع کشورهای منطقه و جهان نیز است.

وی افزود که ا.ا.ا گام‌هایی مؤثر در راستای مبارزه با مواد مخدر برداشته است و کشت کوکنار نزدیک به صفر کاهش یافته است

. آقای متقی گفت که تعداد معتادین در دور گذشتهٔ امارت به هزارها تن می‌رسید، اما در جریان ۲۰ سال اشغال این تعداد به ملیون‌ها تن رسیدکه امارت اسلامی افغانستان درمان آنها را آغاز کرده و طی ماه‌های اخیر ده‌ها هزار معتاد را معالجه کرده است و این امر همچنان جریان دارد.

وزیر امور خارجه گفت که تجارت و ترانزیت با کشورهای همسایه و منطقه جریان دارد ‌و افغانستان در‌ حال تبدیل شدن به مرکز اتصال میان کشورها است.

وی تأکید نمود که افغانستان بازاری خوب برای صنایع ایران است، لذا لازم است که افغانستان و ایران در بخش تجارت و ترانزیت تسهیلات بیشتر ایجاد و ازاین فرصت استفادهٔ بهینه بنمایند.

اعضای مجلس نمایندگان ایران دراین نشست گفتند که دوطرف باید در مورد جلوگیری از قاچاق، مدیریت مشکلات سرحدی و جلوگیری از رفت‌وآمد اشخاص غیر مجاز، به‌طور دوامدار و مشترک کار کنند و راه‌حل آن را دریابند.

آنها همچنان افزودند که ایران آماده است تجارب خویش را در موارد مختلف با ا.ا.ا شریک ‌کند.

هئیت ایرانی متشکل از هفت نفر بودند که ریاست آن را  آقای جواد کریمی قدوسی بر عهده داشت.

افغانستان و ایران در بخش تجارت و ترانزیت تسهیلات بیشتر ایجادکنند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد