افغانستان-و-منطقه-از-چشم-انداز-غرب-آسیا

نمایندگان مجلس و پژوهشگران در مراسم رونمایی کتاب" افغانستان و منطقه از چشم انداز غرب آسیا" تاکید داشتند که این کتاب روزنه‌ها و پیشنهادهای خوبی برای دستگاه دیپلماسیی و سیاست خارجی کشور دارد.

به گزارش افغان نیوز:داکتر عبدالقیوم سجادی، عضو مجلس نمایندگان، امروز( پنج‌شنبه، ۱۹ حمل) گفت که این کتاب ناظر بر پرسش‌های روز و مورد نیاز جامعه افغانستان است و توانسته تا حدی ممکن به پرسش‌ها پاسخ ارایه نماید. 

آقای سجادی افزود؛ این کتاب روزنه‌ای جدیدی را برای دستگاه خارجی کشور باز کرده که باید در سیاست‌ گذاری خارجی نسبت به وضعیت و شرایط حاکم در کشور‌های منطقه و غرب آسیا به آن توجه نماید. 

او تاکید کرد که در حال حاضر تولید کتاب و اثر علمی هرچند نسبت به چند سال پیش در کشور افزایش یافته؛ اما در مقاسیه به کشورهای منطقه‌ هنوز اندک و نرخ مطالعه و تولید علم در کشور ناچیز است. 

به گفته آقای سجادی؛ نبود پشتوانه‌های تئوریک در استراتژی‌ها و وضع سیاست خارجی در دستگاه دیپلماسی و دستگاه سیاست خارجی دولت به شدت حس می‌شود و این کتاب به درستی کاستی‌ها را روشن کرده است. 

ملک ستیز، پژوهشگر و استاد دانشگاه در این مراسم گفت که نویسنده این کتاب با تحلیل‌هایش سیاست و دستگاه دپیلماسی دولت را به چالش کشیده و دستگاه سیاست خارجی کشور را در برابر اشتباهات‌اش قرار داده است. 

آقای ستیز بیان کرد که این کتاب زمینه ساز نقد و تحلیل بر وضع سیاست خارجی و رویکرد دستگاه دیپلماسی کشور نسبت به کشورهای منطقه و خاورمیانه است که فضای نقد و پژوهش را بیشتر فراهم خواهد کرد. 

او تاکید کرد که نویسنده این کتاب طرح‌های را در زمینه ایجاد سیاست مناسب با کشورهای منطقه از جمله عربستان سعودی و ظهور داعش در افغانستان پیشکش کرده که دستگاه سیاست خارجی دولت آن را نادیده گرفته است. 

سید مصطفی سعیدی، معاون علمی دانشگاه رنا در رونمایی این کتاب گفت که تولید دانش و اندیشه در کشور با رکود مواجه است و دولت مردان باید در زمینه‌ای پژوهش‌های علمی و تولید اندیشه تلاش نمایند. 

آقای سعیدی تاکید کرد؛ نویسنده این کتاب تحلیل‌های رهنمودی مناسب برای دولت مردان دارد که چگونه در زمینه همگرایی و همکاری منطقه‌ای سیاست‌ها و ریکرد‌های لازم را روی دست گیرد. 

بااین‌حال، نویسنده کتاب " افغانستان و منطقه از چشم انداز غرب آسیا" میرویس بلخی، وزیر پیشین معارف است که چندین سال در حکومت فعالیت کرده و از کاستی‌ها دولت در زمینه‌های مختلف آگاهی دارد و راه حل برای این کاستی‌ها در کتابش ارایه کرده است.

افغانستان و منطقه از چشم انداز غرب آسیا

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد