افغان‌ها-بدون-ترس-در-پاکستان-سرمایه-گذاری-می‌توانند

مسوولان وزارت صنعت و تجارت امارت اسلامی طالبان می‌گویند که در نشست دوجانبه پاکستان و افغانستان روی فراهم آوری تسهیلات تجارت و ترانزیت دوجانبه توافق صورت گرفته و سرمایه‌گذاران افغان اجازه دارند در آن کشور سرمایه گذاری کنند.

به گزارش افغان نیوز؛ نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت، امروز یکشنبه( 23، عقرب ) طی نشست خبری در کابل گفت که هئیت‌ امارت اسلامی و مقامات پاکستان روی استفاده از سیستم تیر در نقل و انتقالات کالاها، تلاش‌ها برای توسعه اتصال منطقوی، ادامه موافقنامه اپتا و آغاز دوباره مذاکرات اپتا، اجازه به موتر های باربری افغانی به رفت و آمد در خاک پاکستان، لغو و کاهش تعرفه بر کالاهای مختلف افغانستان، لغو مالیات بر فروش، طرح میکانیزم همکاری برای رفع مشکلات در نقاط عبوری، همکاری در زمنیه توسعه سرمایه گذاری ها و اجازۀ ترانزیت گاز و مواد نفتی از آسیای میانه به پاکستان موافقت کرده اند.

به گقته وی؛ پاکستان توافق کرده است که پس از این روی ظرفیت‌های کاری و اعمار زیر ساخت‌ها در گمرکات کشور کار شود. همچنان سرمایه گذاران افغانستان بدون هیچ نوع ممانعت و بیروکراسی می توانند در خاک پاکستان همانند سرمایه گذاران چین و عربستان سرمایه گذاری کنند.

وی افزود؛ پیش از این برای سرمایه گذاران ویزای یک ساله صادر می‌شد اما پاکستان تعهد سپرده که از این به بعد برای سرمایه گذاران افغانستان ویزای پنج ساله صادر خواهد کرد.

آقای عزیزی تصریح کرد: پاکستان اجازه می‌دهد تا 50 هزار تن گندم که از سوی کشور هندوستان برای افغانستان مساعدت شده نیز از بندر واگه عبور کند. یعنی، پس از این تمام بسته های کمکی هند از بندر واگه به افغانستان خواهد رسید.

در همین حال، محمد یونس مومند، سرپرست اتاق تجارت وسرمایه گذاری گفت که در حال حاضر افغانستان نیازمند روابط نیک با همسایه‌گانش است. امارت اسلامی تلاش دارد تا مالیه و تعرفه مشخص شده از کالاها را از تاجران و موتروانان نگیرد. افغانستان می‌تواند محموله های تجارتی خود را از بندر های مختلف به کشور های همسایه انتقال دهد.

وی اظهارداشت که افغانستان باید متصل کننده کشورهای آسیای میانه و آسیای جنوبی باشد تا تمام کشور ها بتوانند از طریق افغانستان اموال تجاری شان را به کشورهای دیگر انتقال دهند.

گفتنی است که پس روی کار آمدن امارت اسلامی طالبان، میزان صادرات و واردات در افغانستان کاهش یافته و بهای مواد خوراکی و نفتی نسبت به سال های گذشته چند برابر شده است.

افغان‌ها بدون ترس در پاکستان سرمایه گذاری می‌توانند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد