افغان‌ها-مجسمه-رییس-جمهور-فرانسه-را-به-دار-آویختند

شهروندان هرات و کابل پس از اظهارات توهین آمیز رئیس جمهور فرانسه به پیامر اسلام، با شعارهای ضد فرانسه، پرچم این کشور را آتش زده و مجسمه امانوئل مکرون را به دار آویختند.

به گزارش افغان نیوز: حمایت رئیس جمهوری فرانسه از بازنشر کاریکاتور پیامبر اسلام، اعتراضاتی را در شهرهای مختلف افغانستان از جمله کابل، هرات، بدخشان و غور برانگیخته است.

گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی روز گذشته طی یک گردهمایی در کابل از حکومت افغانستان خواست که هرگونه روابط با فرانسه را قطع و سفارت آن کشور را ببندد.

پس از این اظهارات آقای حکمتیار، هواداران او به جاده‌ها ریختند، شعارهای ضد فرانسه سردادند و پرچم این کشور را آتش زدند.

در همین حال، مولوی عبدالسلام عابد روحانی شناخته شدۀ افغانستان می‌گوید، این کار فرانسه"دشمنی" با مسلمانان جهان است.

آقای عابد افزود: "کسانی که از آزادی بیان سخن می‌زنند و خود را مدافع حقوق بشر می‌دانند برای دو ملیارد مسلمان اهانت کرده اند. توهین از طرف آنها توهین به آزادی، بشریت و انسانیت است.

سه روز پیش، شماری از دانش آموزان لیسه استقلال در کابل نیز در تجمع اعتراضی، کتاب‌های درسی فرانسوی خود و پرچم فرانسه را آتش زدند. لیسه استقلال یکی از لیسه‌های معروف پسرانه در کابل است که به زبان فرانسه در آن تدریس می‌شود.

در روزهای اخیر در برخی از کشورهای دیگر اسلامی از جمله ایران و ترکیه نیز مردم در مخالفت با فرانسه، مظاهره کرده اند.

این مظاهرات پس از کشته شدن یک معلم تاریخ در فرانسه شروع شد. این معلم تاریخ که قبل از کشته شدنش کاریکاتور جنجالی مجله شارلی ابدو درباره پیامبر اسلام را به شاگردانش نشان داده بود، از سویی یک مرد مهاجم که فریاد‌های "الله اکبر" سر میداد، در شمال غرب شهر پاریس کشته شد.

پس از آن امانوئل مکرون رییس جمهور فرانسه، این حمله را "حمله اسلامگرایان تروریست" خواند و گفت که "این معلم به دلیل تدریس آزادی بیان به قتل رسیده است".

این درحالی است که حکومت افغانستان هنوز در باره اظهارات رئیس جمهور فرانسه و تنش به وجود آمده بین فرانسه و مسلمانان واکنش رسمی نشان نداده است.

افغان‌ها مجسمه رییس جمهور فرانسه را به دار آویختند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد