الله-اکبر؛-فریادی-که-از-آسمان-هرات-به-کابل-رسید

پس از هرات، شهروندان کابل تصمیم دارند امشب ساعت ۹، پشت بام‌های شان رفته و با فریاد «الله اکبر، مرگ بر طالبان و زنده‌باد نیروهای دولتی و مردمی» حمایت و انزجار شان را ابراز کنند.

به گزارش افغان نیوز؛ باشندگان ولایت هرات، دوشنبه‌شب (۱۱، اسد) با فریاد «الله‌اکبر»، حمایت شان را از نیروهای امنیتی‌ و انزجار شان را در برابر جنگ‌جویان طالب اعلام کردند.

فواد امان، سخنگوی وزارت دفاع ملی کشور، امروز سه‌شنبه(۱۲، اسد) از باشندگان کابل خواسته است که برای فریاد «الله اکبر» ساعت ۹ شب آمادگی داشته باشند.

صحرا کریمی، رییس افغان فلم نیز خطاب به کابل نشینان، نوشته است که ساعت ۹ امشب بر بام خانه‌های‌تان بالا شوید و نعرهٔ «الله اکبر» را در حمایت از نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان سر دهید تا ‏حماسهٔ تاریخی دیشب هرات، در کابل نیز تکرار شود.

در همین حال، رحمت‌الله نبیل، رییس پیشین امنیت ملی نیز در صفحه فسبوک‌اش نوشته است که اینک به تمام مردم با عزت کابل فراخوان می‌دهیم تا ساعت ۹ شب بر بام‌های شان بیایند و با مشت‌های کوبنده خویش ندای «الله اکبر» سر دهند تا لرزه بر اندام جنایت‌کاران، دهشت‌افکنان، ستون‌پنجمی‌ها و مزدوران بی‌گانه بیافتد.

حامد کرزی، رییس جمهور پیشین کشور، فریاد الله اکبر از گلوی مردم را نشانهٔ آشکار بیزاری افغان‌ها از جنگ تحمیلی بیگانه و شکل گرفتن یک قیام ملی علیه آن می‌خواند.

آقای کرزی از طالبان خواسته که این حرکت خودجوش مردمی را به عنوان یک هشدار جدی دانسته و از ادامه جنگ، کشتار و تخریب خانه‌ها، قریه‌ها و زیربناهای مردم افغانستان دست بردارند.

اسماعیل‌ خان، رهبر خیزش‌های مردمی در هرات، یادداشت کوتاهی را زیر عنوان «چه سخت نعره می‌زند، گلوی سرزمین من!»، در برگه‌ی فیسبوکش نشر کرده و گفته است که حماسه‌ی باشندگان این شهر، قابل ستایش است. 

او، با نشر شعری از قهار عاصی، نوشته است که فرزندان سربلند هرات، بار دیگر چون کاج‌های قامت‌افراز، حماسه آفریدند و با «الله‌اکبر»، صدای آزادی‌خواهی را فریاد زدند و یوغ اسارت و بردگی را نه گفتند. «این ملت من است كه دستان خویش را/ بر گرد آفتاب كمربند كرده است/ این مشت‌های اوست كه می‌كوبد از یقین/ دروازه‌های بسته‌ی تردید قرن را»

ناهید فرید، عضو مجلس نمایندگان، نوشته است: «نعره‌ی تکبیر هراتیان، دو پیام دارد؛ نخست این که انزجار و نفرت‌شان را از لشکر جهل و جنون پنجاب که بر عزت ما یورش آورده اند، بیان می‌کنند؛ دوم، هشداری است بر ملاها و مولوی‌های خودفروخته و پنجاب‌دوست که دست از جاده‌روبی و بسترسازی برای پنجابیان بردارند.»

صلاح‌الدین ربانی، رهبر حزب جمعیت اسلامی، نوشته است؛ «مردم سلحشور هرات، با نعره‌های دشمن‌شکن الله‌اکبر، علیه دشمنان تاریک‌اندیش کشور، بار دیگر قیام حماسه آفرین و تاریخی ۲۴ حوت ۱۳۵۷ علیه اشغال‌گران سرخ را در اذهان تازه ساختند.»

امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری در برگه فسبوک‌اش نوشته است که مردم هرات جواز جعل و تقلب دین گرایی را از طالب و منبر فروشان گرفتند؛ «می‌خواهم بال بکشم و با هراتیان بپیوندم و همصدا الله اکبر فریاد بزنم.

الله اکبر؛ فریادی که از آسمان هرات به کابل رسید

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد