امریکا-از-تمامیت-ارضی-پاکستان-و-افغانستان-حمایت-می‌کنیم

به دنبال تنش‌ها بر سر خط‌فرضی دیورند بین افغانستان و پاکستان، امریکا می‌گوید که این کشور از تمامیت ارضی پاکستان و افغانستان در چارچوب مرزهای شناخته‌شده بین‌المللی این دو کشور حمایت می‌کند.

به گزارش افغان نیوز؛ به دنبال تنش‌ها بین افغانستان و پاکستان بر سر خط فرضی دیورند، بین افغانستان و پاکستان متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه امریکا روزگذشته( چهارشنبه، ۲ حوت) در یک نشست خبری مطرح کرده است که از تمامیت ارضی این دو کشور حمایت می‌کند.

تفاهمنامۀ این خط در سال ۱۸۹۳ از سوی مورتیمر دیورند، نماینده هند بریتانوی و امیرعبدالرحمان خان، حاکم وقت افغانستان امضا شده بود. اما از آن زمان تاکنون هیچ حکومتی در افغانستان این خط را به عنوان مرز رسمی پاکستان نشناخته است.

چندی قبل معین سیاسی وزارت خارجه امارت اسلامی نیز گفته است که افغانستان به هیچ صورت خط دیورند را به‌رسمیت نشناخته است و نمی‌شناسد.

در ایت رابطه، ممتاز زهرا بلوچ، سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان این اظهارات شیرمحمد عباس استانکزی را «خودخواهانه و واهی» خوانده است.

مرز افغانستان و پاکستان در نتیجه توافق هنری دیورند، یک دیپلمات وقت هند بریتانیایی و عبدالرحمان خان صورت گرفت و خط دیورند را به‌ عنوان مرز میان افغانستان و هند بریتانیایی تعیین کردند.

 تنش‌ها بر سر خط فرضی دیورند، زمانی بین این دو کشور اوج گرفت که پاکستان حصار‌کشی را در امتداد خط دیورند آغاز کرد، اما؛ مقام‌های امارت اسلامی به این عمل پاکستان واکنش نشان داده‌اند.

 در همین رابطه  ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت سرپرست، گفته است که ا.ا مخالف حصارکشی پاکستان در امتداد خط دیورند است، او گفته است:« سیم خاردار در وقت حاکمیت ما آغاز نشده است؛ این در نتیجه توافق حکومت‌های پیشین در کابل با جهت پاکستانی بوده است به هرصورت ما از این سیم خاردار پشتیبانی نمی‌کنیم و مخالف آن استیم زیرا این سیم میان ملت‌ها جدایی و فاصله را به میان خواهد آورد».

این در حالیست که مقام‌های پاکستانی بارها علت حصارکشی در امتداد خط دیورند را، جلوگیری از ورود هراس افگنان از خاک افغانستان به پاکستان گفته عن.ان کرده است.

 

 

 

امریکا: از تمامیت ارضی پاکستان و افغانستان حمایت می‌کنیم

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد