امریکا-فرمان-هبت‌الله-در-مورد-منع-مواد-مخدر-عملی-نشده-است

اتاق فکر امریکایی(آتلانتیک کنسول) می‌گوید که تجارت مواد مخدر در افغانستان رونق گرفته و فرمان ملا هبت‌الله آخوندزاده عملی نشده است.

به گزارش افغان نیوز؛ اتاق فکر امریکایی گفته است که ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر امارت اسلامی با صدور فرمانی، تلاش کرده مانع تولید و تجارت مواد مخدر شود اما؛ این فرمان به طور لازمی عملی نشده‌است.

این سازمان در یک مطلب تحلیلی می‌نویسد که تولید مواد مخدر برای افغان‌های فقیر تنها راه درآمد به شمار می‌رود و با توجه به بحران اقتصادی موجود در افغانستان، برای حکومت سرپرست دشوار خواهد بود تا مانع کشت و تولید مواد مخدر شود.

به گفته اتاق از زمان جمهوریت صنعت غیرقانونی مواد مخدر بزرگترین سکتور اقتصادی در افغانستان بوده و برای بیش از نیم میلیون جمعیت این کشور شغل ایجاد کرده است.

آتلانتیک کنسول گفته که با تحریم‌های اقتصادی علیه حکومت سپرست، مسدودشدن دارایی‌هایی افغانستان و قطع کمک‌های خارجی، امارت توان ارایه کشت بدیل برای کشاورزان را از دست داده است.

این سازمان می‌گوید که فراگیر شدن خشکسالی نیز مانع کشت سایر محصولات زراعتی شده و کشاورزان افغانستان را مجبور کرده به کشت خشخاش روی بیاورند.
دیوید منسفیلد، کارشناس اقتصاد جرمی و تحلیلگر تجارت مواد مخدر در افغانستان می‌گوید: «گزارش‌ها و تصاویر به دست آمده از افغانستان نشان می‌دهد که این کشور در سال 2022 میلادی شاهد تولید و کشت گسترده مواد مخدر به ویژه در مناطق جنوب غربی بوده است».

این نهاد با اشاره به یک بازار عمده فروش مواد مخدر در ولایت فراه می‌گوید که فرمان منع کشت و تولید مواد مخدر از سوی طالبان، نه تنها باعث کاهش مواد مخدر نشده بلکه قیمت آن را در افغانستان افزایش داده است.

این در حالی است که چند ماه پیش ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر امارت اسلامی طالبان با صدور فرمان، کشت و قاچاق مواد مخدر را ممنوع اعلام کرد.

امریکا: فرمان هبت‌الله در مورد منع مواد مخدر عملی نشده است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد