امریکا-فشارهای-بیشتری-بر-دولت-طالبان-اعمال-می‌شود

سخنگوی وزارت خارجه امریکا می‌گوید که اگر طالبان روی تصمیم‌های مربوط به زنان و دختران تجدید نظر نکند، فشار بر طالبان افزایش خواهد یافت.

به گزارش افغان نیوز؛ ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه امریکا روز دوشنبه، نوزدهم ثور در نشست خبری گفت این فشار تا زمانی اعمال خواهد شد که طالبان برخی از تصمیمات اخیر خود را در مورد محدود کردن حقوق زنان و دختران لغو کنند.

پرایس گفته است: «ما مستقیماً این موضوع را با طالبان مطرح کرده‌ایم که برخی از ابزار‎هایی را در دست داریم که اگر احساس کنیم اقدامات سخت‌گیرانه اخیر طالبان در مورد زنان معکوس یا لغو نشوند، آماده هستیم از آن‎ها استفاده کنیم.»

وی در مورد مراحل احتمالی توضیح بیشتری نداد یا اشاره نکرد که چگونه این گروه که قبلا سیاست‌هایی را برای محدود کردن دستاوردهای ۲۰ ساله برای حقوق دختران و زنان اجرا کرده، نظر خود را تغییر خواهد داد.

مقام رهبری طالبان روز شنبه هفتم می (۱۷ ثور) در یک دستور جدید از تمام زنان در افغانستان خواسته است که حجاب اسلامی را رعایت کنند. در این دستور گفته شده است که با هر لباسی که بدن پوشانیده شود، آن حجاب است، اما افزوده که «تنگ و نازک» نباشد.

طالبان به زنانی که دستور این گروه را رعایت نمی‌کنند، هشدار داده است که «در گام نخست خانۀ زنان بی‌حجاب نشانی شود و به ولی شان توصیه شود و آنان تنبیه شوند. در قدم دوم ولی آنان به ریاست‌های مربوط احضار شوند. در گام سوم، ولی آنها سه روز زندانی شود. در مرحله چهارم، ولی به محاکم سپرده شود تا جزای مناسب داده شود.»

بر اساس دستور جدید طالبان، زنانی که در اداره‌های حکومت طالبان کار می‌کنند و حجاب را رعایت نمی‌کنند، از وظیفه سبک‌دوش خواهند شد.

طالبان در حاکمیت قبلی خود –بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱- زنان را از حق کار و آموزش محروم کرده بودند و رویکرد این گروه در حدود نه ماه اخیر که بر افغانستان مسلط شده اند، نشان می‌دهد که این گروه بار دیگر به سمت وضع قواعد سختگیرانۀ حاکمیت قبلی شان در حرکت اند.

امریکا: فشارهای بیشتری بر دولت طالبان اعمال می‌شود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد