امریکا-هشدار-فروپاشی-نیروی-هوایی-افغانستان-را-نادیده-گرفت

«سیگار» در گزارشی گفته‌است که پیش از تصمیم جو بایدن در مورد خروج از افغانستان، درباره فروپاشی نیروی هوایی افغان بدون حمایت خارجی هشدار داده‌بود؛ اما پنتاگون نادیده گرفت.

به گزارش افغان نیوز؛ در اسناد محرمانه‌ای اداره بازرس ویژه امریکا موسوم به «سیگار» که امروز (سه‌شنبه، ۲۸ جدی) افشا شده، آمده‌است، ما هشدار داده‌بودیم:  «نیروی هوایی افغانستان ظرفیت لازم برای سر پا ماندن بدون پشتیبانی امریکا را ندارد و قصور در آموزش‌های حمایتی باعث شده که رژیم کابل بدون پیمان‌کاران امریکایی توانایی نگه‌داری و تعمیر هواپیماهای خود را نداشته‌باشد.»

سیگار در این گزارش، نسبت به پیامد خروج صدها پیمانکار مسئول نگه‌داری و تعمیر هواپیماها در افغانستان هشدار داده و گفته‌بود که در نبود پیمان‌کاران، نیروهای هوایی افغان توان نگه‌داری و تعمیر هواپیماها را ندارند.

سیگار همچنین گفته‌بود که از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹ میلادی، امریکا بیش از ۸٫۵ میلیارد دالر برای حمایت و توسعه نیروی هوایی افغان و نیروهای ویژه هزینه کرده که این پروژه هم از دید اداره بازرس امریکا برای بازسازی افغانستان ناکام بوده‌است.

به گفته سیگار، امریکا و ناتو در سال‌های اخیر بیش‌تر روی تربیت پیلوت‌ها توجه کرده و در مورد آموزش حدود ۸۶ درصد پرسونل غیر از پیلوت‌ها توجه چندانی نداشته‌اند.

افزون بر این، کمبود منابع انسانی، چالش‌ فرماندهی و سوء استفاده از هواپیماها در کنار وابستگی به پیمان‌کاران و حمایت‌های لجستیکی از ضعف‌های دیگری است که سیگار مطرح کرده‌است.

سیگار از زمان تاسیس خود هزینه‌‌های امریکا در راستای پیشرفت‌ افغانستان را ثبت کرده و گزارش‌های متعددی در خصوص فساد در سطح بالای مدیریت سیاسی کشور و کمبودها و نقاط ضعف ارتش افغانستان منتشر و راه‌های بهبود وضعیت را در قالب پیشنهاد به واشنگتن ارائه کرده‌است.

این در حالی است که امریکا و متحدان آن در ماه آگست ۲۰۲۱ از افغانستان خارج شدند؛ خروجی که سقوط نظام و روی کار آمدن طالبان و وضعیت بحرانی جاری در افغانستان را در پی داشت.

امریکا هشدار فروپاشی نیروی هوایی افغانستان را نادیده گرفت

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد