امریکا-و-ناتو-باید-به-افغان‌ها-غرامت-بپردازند

فعالان جامعه مدنی افغانستان از جامعه جهانی می‌خواهند که امریکا و ناتو را به دلیل ارتکاب جنایت جنگی محاکمه نموده و به پرداخت غرامت جانی و مالی وادار کند.

به گزارش افغان نیوز؛ مدثر  یکی از فعالان مدنی، امروز سه‌شنبه( 4، عقرب ) طی یک گردهمایی در کابل گفت که امریکا و ناتو در افغانستان جنایت جنگی را انجام دادند و باید غرامت جانی و مالی پرداخت کنند.

آقای مدثر افزود؛ « تمام بدبختی‌های را که امروز مردم افغانستان متقبل می‌شوند، از سوی امریکا و ناتو بوده و جامعه جهانی باید آنان را به محاکمه بین المللی بکشاند.»

وی گفت: مردم افغانستان اکنون در یک شرایط بدی اقتصادی قرار گرفته‌اند و امریکا پول‌های منجمد شدۀ افغان ها را باید آزاد کند‌ زیرا توقف پول‌های منجمد شده  توسط امریکا یک اقدام سیاسی و نادرست است.

از سوی هم، محمد آصف صافی، فعال مدنی گفت: امریکا و ناتو در افغانستان تروریزم تولید کرده و این بار می‌خواهند که تفرقه‌ای قومی ایجاد کند. 

آقای صافی هشدار داد که اگر امریکا محدودیت وضع شده به دارایی افغانستان را لغو نکند، مردم افغانستان دست به تظاهرات گسترده خواهند زد.

وی تصریح کرد که این وضعیت، مردم را دچار مشکلات سخت اقتصادی نموده است. بنابراین، اگر پول‌های منجمد شده آزاد نشود، مردم افغانستان به بحرانی اقتصادی بیشتر مواجه خواهند شد.

آقای صافی، از جامعه جهانی خواست تا امریکا و ناتو را محاکمه نماید؛ زیرا در افغانستان جنایت جنگی انجام داده اند و اکنون در پی تفرقه افگنی هستند.

وی از کشور ها و جامعه جهانی خواست که حکومت امارت اسلامی را به رسمیت بشناسد تا مردم افغانستان به زندگی عادی خویش برگردند.

تحلیل‌گران اقتصادی این عملکرد امریکا را برخورد نادرست خوانده و می‌گویند که این تحریم‌ها باید هرچه زودتر برداشته شود و حکومت طالبان نیز از هم اکنون، برای حل مشکلات احتمالی اقتصادی اقدام جدی نمایند.

این درحالی است که پس از آنکه طالبان به تاریخ 24 ماه اسد  شهر کابل را تصرف کردند، ایالات متحده امریکا بیش از 9 میلیارد دالر سرمایه افغانستان را منجمد کرده است.

امریکا و ناتو باید به افغان‌ها غرامت بپردازند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد