امضای-توافقنامه-صلح؛-بیم-و-امید-خبرنگاران-زن-در-افغانستان

زنان افغان به خصوص خبرنگاران زن پس از امضای توافقنامه صلح میان ایالات متحده امریکا وطالبان، از یک‌سو پایان جنگ را لحظه شماری می کنند و از سوی دیگر نسبت به محدود شدن فعالیت ها و آزادی های موجود شان، نگرانی جدی دارند.

به گزارش افغان نیوز: کمیته مصونیت خبرنگاران افغان، دیروز شنبه( 17، حوت ) گفتمان آزاد خبرنگاران را پیرامون حضور زنان در پروسه صلح برگزار کرد.

صدیق الله توحیدی، مسوول بخش دادخواهی کمیته مصونیت خبرنگاران افغان گفت: طالبان در گذشته نشان دادند که حضور زنان در عرصه های مختلف اجتماعی به‌خصوص رسانه ها کم‌رنگ بودند، اکنون هم تاکید دارند که آزادی های زنان را سلب می‌کنند.

آقای توحیدی بیان کرد، آزادی بیان و همچنان حضور زنان در رسانه ها از جمله نگرانی های اصلی زنان افغان است که در مذاکرات بین الافغانی نباید نادیده گرفته شود، زیرا طالیان تاکید کرده اند که آزادی و حقوق زنان را در چوکات نظام اسلامی می‌پذیرند؛ اسلامی را که خود شان تفسیر دارند.

وی افزود: « نگرانی ما این است، هیئت مذاکره کنندۀ که از سوی حکومت فرستاده می‌شود تنها در موارد سیاسی به بحث نپردازد بلکه حضور زنان در رسانه ها، عرصه های اجتماعی که لازمه شهروندان یک کشور است را نیز درنظر بگیرند».

توحیدی تاکید کرد که طالبان باید بدانند که افغانستان دیگر به عقب بر نمی‌گردد و حضور زنان در رسانه های یک امر حتمی است و آزادی بیان از موارد پذیرفته شده قوانین بین المللی و ملی است و ما نخواهیم گذاشت که آزادی قانونی و شرعی شان فدای پروسه صلح شود.

از سوی هم، وحیده فیضی، عضو کمیته مصونیت خبرنگاران گفت: تا زمانی که ما صدای خود نباشیم، دیگران صدای ما نخواهند شد. به گفته وی، صلح یکی از آرمان های دیرینه مردم افغانستان است. اما صلح که دست آورد های 18 در آن نادیده گرفته نشود.

با این حال، فوزیه کوفی، عضو پیشین مجلس نمایندگان می‌گوید، شورای مصالحه‌ای که ایجاد می‌شود روی کدام میکانیزم صحبت و دارای چه صلاحیت ها خواهند بود و نقش حکومت چگونه است؟ این موارد‌ها باید روشن شود.

بانو کوفی افزود: طرحی که از سوی رهبران و سیاسیون کشور تهیه می‌شود، باید تمام موضوعات شان باهم انطباق داشته باشند تا از یک آدرس قوی وارد گفتگو شوند، در غیر آن، کشور به یک بحران جدید خواهد رفت.

این در حالی است که رییس جمهور غنی در مراسم تحلیف نمایندگان پارلمان این کشور اعلام کرد که فهرست هیئت مذاکره کننده با گروه طالبان ظرف سه روز مشخص خواهد شد.

به گفته وی، در تعیین هیئت مذاکره کننده؛ تاثیرگذاری، مشارکت، صلاحیت و معیار‌های ملموس در نظر گرفته خواهد شد.

غنی تاکید کرد که اعضای این هیئت باید مدافعین قانون اساسی، جمهوریت و حقوق اساسی مردم افغانستان باشند.

امضای توافقنامه صلح؛ بیم و امید خبرنگاران زن در افغانستان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد