انتخابات-به-سوی-بحران-پیش-میرود-آرای-بدون-بایومتریک-هرگز-قابل-پذیرش-نیست

شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری نگرانی شان را از بحرانی شدن انتخابات ریاست جمهوری ابراز داشته و اعلام نموده که به هیچ صورت و تحت هیچ شرایط آرای بدون بایومتریک را نمی پذیرد.

به گزارش افغان نیوز: شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری، امروز (دوشنبه، ۱۵ میزان) در نشست خبری اعلام نمود که این شورا "قانون شکنی، زور گویی، تخلف، تقلب، مافیا بازی، فریبکاری در برابر انتخابات منحیث یک پروسه ملی را به هیج صورت نمی­پذیرد."

اعضای این شورا تاکید کرده اند که اکنون پس از برگزاری انتخابات، چند گانگی در ارائه آمار و معلومات از آدرس کمیسیون مستقل انتخابات، موضع گیری های پر اضطراب و تنش زا، بخصوص اصرار بر آرای غیر شفاف و غیر بایومتریک، دامنه بحران را گسترده تر ساخته و مشروعیت انتخابات را به شدت زیر سوال برده است.

احمدولی مسعود، نامزد انتخابات ریاست جمهوری وضعیت پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را شرایط بحرانی توصیف کرده و گفت که وضعیت رو به بحران به نفع مردم افغانستان نیست و شورای نامزدان ریاست جمهوری حق دارد که از این وضعیت جلوگیری کند.

آقای مسعود گفت که پیش از انتخابات، جامعه جهانی حاضر نشد که شفافیت انتخابات را در ششم میزان تضمین کند و تیم حکومتی با تمام امکانات به سوی انتخابات رفت. او تاکید کرد که در چنین اوضاع نابرابر، نامزدان عضو شورا به خاطر حفظ دموکراسی به سوی انتخابات رفتند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: "شورای نامزدان نا عادلانه بودن انتخابات را تحمل کردند و عدم شفافیت در انتخابات و پذیرفتن آرای خیالی را به هیچ صورت نمی پذیرند و از آرای پاک مردم دفاع می کنند."

تقلب گسترده و حضور کم رنگ مردم

عنایت الله حفیظ از دیگر نامزدان انتخابات ریاست جمهوری برگزاری انتخابات را در ششم میزان همراه با تقلب گسترده دانسته و گفت:  «تقلب در ولایت های نا امن به شکل سخت افزاری صورت گرفت و شماری از متقلبان به نفع یک کاندیدا صندوق پر کردند و در ولایت های امن از جمله کابل تقلب به شکل نرم افزاری صورت گرفت که کمیسیون در شماری از محلات، فهرست نام رای دهندگان را نفرستاد و مردم از حق رای شان محروم شدند."

آقای حفیظ افزود؛ در صورتیکه کمیسیون های انتخاباتی آرای پاک را از آرای نا پاک جدا کرده نتوانند، انتخابات ششم میزان زیر پرسش های جدی قرار می گیرد و این احتمال وجود دارد که انتخابات لغو شود.

رحمت الله نبیل یکی دیگر از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری و عضو شورای نامزدان گفت: شماری از کسانی که انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۴ را به بحران کشیدند و از دل آن  یک حکومت نامشروع بیرون کردند؛ اکنون قصد دارند یک حکومت نامشروع دیگر تشکیل دهند.

آقای نبیل به تقلبات انتخاباتی در ششم میزان اشاره کرده و گفت: "یکی از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری  ۱۷۵ میلیون دالر را در انتخابات به مصرف رسانده و برای قوماندانان امنیه و پولیس پول داده که برایش صندوق پر کند و ما نام تمامی آنان را داریم".

آقای نبیل از عدم اشتراک وسیع مردم در انتخابات ریاست جمهوری یاد کرده و گفت: "تقلب زهر دموکراسی است و شما شاهد بودید که این زهر چگونه حضور مردم را در پای صندوق های رای در ششم میزان کم رنگ کرد".

فرامرز تمنا، از دیگر نامزدان انتخابات ریاست جمهوری می­گوید که در انتخابات سال ۱۳۸۳ مردم ۸۰ درصد اشتراک کردند و در انتخابات ششم میزان ریاست جمهوری مردم ۲۰ درصد حضور یافتند و این نشان می دهد که مردم نسبت به انتخابات بی باور شده اند.

آقای تمنا گفت که کمیسیون­های انتخاباتی باید برای تفکیک آرای پاک از ناپاک، سه مرحله را مد نظر گیرند، مرحله نخست تدقیق برگه های رای دهی با دستگاه بایومتریک و مرحله دوم ابطال آرای بدون بایومتریک و سوم شمارش آرای پاک.

دخالت برخی از سفارت­خانه­ها در شمارش آرا

در همین حال رحمت الله نبیل، عضور شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری می گوید که برخی از سفارت خانه های خارجی در کشور به بهانه مشروعیت بخشیدن به نظام، می خواهند سقف آرای استعمال شده در انتخابات ریاست جمهوری را تا سه میلون برساند. نبیل تاکید کرد که  سفارت خانه های به قصد تخریب نظام کار می کنند، ما اجازه چنین اقدامات را نمی دهیم.

با این همه، لطیف پدرام از دیگر نامزدان انتخابات ریاست جمهوری و عضو شورای نامزدان به دلیل آنچه که او سو استفاده از نام شورا از سوی شماری اعضای آن می خواند، ازعضویت شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری کنار رفته است.

آقای پدارم می گوید که شماری از اعضای شورا با برخی از سفارت خانه های خارجی دیدارهای پنهانی داشته اند و دیدارهای شان را به شورا گزارش ندادند.

آقای پدارم در مورد دخالت های انتخاباتی گفت که امریکایی ها و یوناما در انتخابات پارلمانی دخالت کردند و بر اساس دستور آنها کمیسیون انتخابات پیشین نتوانستند انتخابات کابل را لغو اعلان کند و اکنون نیز قصد دارند در انتخابات ریاست جمهوری دخالت کنند.

با این وجود، چهارمین انتخابات ریاست جمهوری ۹ روز پیش برگزراشد و اکنون جنجال ها بر سر پذیرفتن و نپذیرفتن آرای بدون بایومتریک ادامه دارد. بیشتر نامزدان انتخابات ریاست جمهوری به جز اشرف غنی، موضوع شان را در برابر آرای بدون بایومتریک روشن کرده اند و گفته اند که به هیچ عنوان آرای بدون بایومتریک را نمی پذیرند.

انتخابات به سوی بحران پیش میرود/آرای بدون بایومتریک هرگز قابل پذیرش نیست

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد