انتخابات-ریاست-جمهوری-در-بادغیس؛-بیش-از-۹-هزار-نفر-رای-دادند

شماری از اعضای شورای ولایتی بادغیس می گویند که با وجود تهدیدات بلند امنیتی و مشکلات تخنیکی در روز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، بیش از ۹ هزار نفر در این ولایت از حق رای شان استفاده کردند.

به گزارش افغان نیوز: عبدالله افضلی، عضو شورای ولایتی بادغیس امروز چهارشنبه( ۱۰، میزان )  در یک تماس تلفنی با خبرنگار افغان نیوز گفت که لیست رای دهندگان در روز انتخابات ریاست جمهوری در بسیاری از مراکز رای دهی وجود نداشت، از این رو شمار زیادی از مردم از حق رای شان محروم شدند.

آقای افضلی بیان کرد، در کنار نگرانی ها از تقلب و بی نظمی ها در سیستم بایومتریک، هراس افگنان طالب نیز درسایر از نقاط این ولایت حملات پراکنده داشتند و یک هاوان را نیز به مرکز شهر شلیک کردند و تلاش داشتند که روند انتخابات را در این ولایت مختل کنند؛ از این رو پروسه انتخابات نه تنها در ولایت بادغیس بلکه در سایر ولایت های کشور کم¬رنگ بوده است.

وی افزود: براساس آمار های موجود بیشتر از ۹ هزار در این پروسه اشتراک کرده اند اما بیشترین مشکلات در قسمت درج نام برخی از رای دهندگان در دستگاه های بایومتریک، عدم آشنایی کامل برخی کارمندان کمیسیون با این سیستم در این ولایت بوده است.

وی تاکید کرد: ولسوالی های قادیس، آب کمری، مقر  و جوند زیر تهدیدات بلند امنیتی قرار داشتند؛ از این رو پنج محل رای دهی در این روز مسدود بوده است. به باور وی، تنها ۴۷ مرکز رای دهی در مرکز شهر و ولسوالی های نسبتا امن این ولایت باز بوده اند.

از سوی هم، مونسه قادری عضو دیگر شورای ولایتی بادغیس گفت: دلیل کم رنگ بودن حضور مردم در انتخابات ریاست جمهوری را تهدیدات بلند امنیتی، درج نشدن نام رای دهندگان و همچنان دیدگاه های سنتی شماری از خانواده ها به دلیل عکس گرفتن خانم های شان در دستگاه های بایومتریک دانسته و گفت که از این رو میزان مشارکت زنان در این ولایت کم رنگ بود.

وی تاکید کرد که گروه طالبان تحرکات خود را داشتند اما نیروهای امنیتی و دفاعی کشور تحرکات این گروه را دفع کردند و نگذاشتند که باعث مختل سازی روند برگزاری انتخابات شوند. به گفته وی، میزان خشونت ها و تقلب در این ولایت نسبت به انتخابات دور گذشته کم تر بود، اما بی تردید تهدید های طالبان بر حضور مردم تاثیر منفی گذاشته بود.

با این همه چالش ها، اعضای کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان روز گذشته در یک نشست خبری، آمار تخمینی رای دهندگان را در انتخابات ریاست جمهوری اعلام کردند و افزودند که سطح مشارکت در ۴۳۸۴ مرکز رای دهی در افغانستان دو میلیون و ۵۶۹ هزار و ۵۴۵ نفر بوده است و هنوز آرای ۳۷۲ مرکز رای دهی اعلام نشده است.

 

براساس آمار تخمینی که کمیسیون انتخابات ارایه کرده است، بلندترین میزان اشتراک در انتخابات ششم میزان در ولایت کابل و پایین ترین میزان اشتراک در ولایت ارزگان بوده است.

آمار ارایه شده از سوی کمیسیون انتخابات نشان می دهد که در ولایت کابل ۴۵۸ هزار و ۵۴۹ نفر اشتراک کرده اند اما میزان اشتراک در ولایت ارزگان پنج هزار و ۸۵۶ نفر بوده است.

این در حالی است که مسئولان کمیسیون مستقل انتخابات گفته اند: قرار است نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری به ۲۷ میزان و نتایج نهایی آن به تاریخ ۱۶ عقرب اعلام شود.

انتخابات ریاست جمهوری در بادغیس؛ بیش از ۹ هزار نفر رای دادند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد