انتخابات-ریاست-جمهوری-در-غزنی-برگزار-نمی-شود

شماری از مسوولین ولایت غزنی با ابراز نگرانی می گویند که انتخابات ریاست جمهوری به دلیل ناامنی ها در این ولایت برگزار نخواهد شد.

به گزارش افغان نیوز: فاطمه رحیمی عضوی شورای ولایتی غزنی در گفتگو با خبرنگار افغان نیوز با ابراز نگرانی اظهار داشت که ناامنی ها در ولسوالی ها و مرکز این ولایت هر روز گسترش می باید.

وی میزان ناامنی ها در این ولایت را  بالا تر از ۷۰ درصد می پندارد و همچنان می گوید که امکان دارد انتخابات ریاست جمهوری مثل انتخابات پارلمانی در این ولایت برگزار نشود.

رحیمی افزود که در حال حاضر مردم از حکومت ناامید شده اند؛ زیرا باوجودی که همیشه در کنار دولت بودند و از آن حمایت می کردند؛ اما دولت تاکنون هیچ کاری برای مردم ولایت غزنی انجام نداده است.

بانو رحیمی می گوید: اکنون در هیچ یکی از ولسوالی های این ولایت امنیت وجود ندارد؛ زیرا طالبان در تمام ولسوالی ها فعالیت مسلحانه انجام می دهند و این وضعیت برای مردم سخت و رنج آور است.

او اضافه کرد که ولسوالی مالستان، ناوه و جاغوری که یکی از ولسوالی های امن محسوب می شد، اکنون از امنیتی خوبی برخوردار نمی باشد. شب گذشته، طالبان ۱۱تن از باشندگان ولسوالی جاغوری و ۳ تن از ولسوالی مالستان را با خود بردند.

به گفته وی؛ گروه طالبان طی یک نامه خطاب به مردم جاغوری گفته است که باید در برابر آنان تسلیم و از قوانین این گروه پیروی کنند، در غیر آن به گلوله می بنندد.

خانم رحیمی گفت که پوسته های طالبان در مسیر شاهراه های عمومی و مسیر غزنی ـ جاغوری در حال افزایش است و از کسانی که در این مسیر عبور و مرور می کند، تذکره می خواهند؛ در صورتی که تذکره شان استیکر داشته باشد، مورد آزار و اذیت قرار می دهند و یا به گروگان می گیرند.

وی می گوید: بیش از نصف باشندگان ولایت غزنی از سهم گرفتن در انتخابات ریاست جمهوری محروم خواهند بود، زیرا مردم به خاطر تهدیدات بلند امنیتی از سوی طالبان، به تذکره های شان ایستکر نزده اند.

در همین حال، خانم عزیزه میثم عضو دیگر شورای ولایتی غزنی ضمن تایید این ناامنی ها در ولایت غزنی به خبرنگار افغان نیوز گفت: غزنی از جمله ولایتی است که دولت هیچ گونه توجه در عرصه امنیت، انکشاف و بازسازی آن ندارد. بنابراین اگر این بی توجهی ادامه داشته باشد، انتخابات ریاست جمهوری نیز برگزار نخواهد شد.

او اضافه کرد که از یک سو مردم به حکومت اعتماد ندارند و از سوی دیگر در صورت برگزاری انتخابات، تهدیدات امنیتی از سوی گروه طالبان باعث می شود که مردم در پروسه رای دهی شرکت نکنند.

خالقداد اکبری عضوری شورای ولایتی ولایت غزنی، در پیوند به این ناامنی ها به افغان نیوز گفت که هرچند هنوز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به صورت صد در صدی معلوم نیست؛ زیرا این گونه تصامیم از سوی امریکا گرفته می شود نه دولت افغانستان.

اکبری می افزاید: در ولایت غزنی از یک سو فعالیت گسترده ای طالبان وجود دارد و از سوی دیگر عدم همبستگی بین مردم باعث شده که مسایل قوم گرایی و مذهب گرایی بیش از همه وقت دامن زده شود. بنابراین اگر انتخابات ریاست جمهوری در این ولایت برگزار هم شود، انتخابات عادلانه وشفاف نخواهد بود.

او می گوید که ما از چند سال بدینسو همواره از طریق رسانه ها از مسوولان حکومت خواسته ایم که توجه به ولایت غرنی نمایند؛ اما تاکنون هیچ گونه اقدام جدی در این مورد صورت نگرفته است.

انتخابات ریاست جمهوری در غزنی برگزار نمی شود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد