انتخابات-سال-آینده،-با-تقلب-همراه-است

دیده‌بان انتخابات شفاف افغانستان می گوید که به دلیل زمانگیر بودن عملی کردن اصلاحات، برگزاری انتخابات شفاف در سال آینده خورشیدی امکان پذیر نیست.

به گزارش آژانس افغان نیوز؛ نهاد ناظر بر روند انتخابات‌های کشور امروز دو‌شنبه (۲۵ دلو) در یک نشست خبری با رسانه ها گفت: که حکومت فرصت آوردن اصلاحات در روند انتخابات را در دو و نیم سال گذشته از دست داده و اکنون هم برگزاری انتخابات شفاف در سال آینده ممکن نخواهد بود.
دیده‌بان انتخابات و شفافیت که یک طرح تحقیقی تازه را به منظور آوردن اصلاحات در انتخابات به کمیسیون انتخابات فرستاده است تاکید می کند، تنها تهیه لیست رای دهنده گان ۸ تا ۱۰ ماه زمان می برد و بدون آماده کردن این لیست، انتخابات برگزار نمی شود.
شاه محمود مل عضو هیات رهبری دیده‌بان انتخابات تصریح نمود کمیسیون انتخابات باید برای حفظ نظام سیاسی کشور، انتخابات آینده پارلمانی و شوراهای ولسوالی را به گونه شفاف برگزار کند و به این منظور باید برنامه اصلاحات ۵ ساله را که در طرح پیشنهاد دیده بان انتخابات مطرح شده در نظر بگیرد در غیر آن برگزاری هرگونه انتخابات بدون اصلاحات بر مشکلات کشور می افزاید.
آقای مل افزود، در حال حاضر کمیسیون انتخابات از لحاظ ظرفیت منابع بشری و تخنیکی هم در وضعیت خوبی قرار ندارد و برای تمویل انتخابات نیز بودجه کافی وجود ندارد.
به گفته وی، برای برگزاری انتخابات پارلمانی حد اقل به ۱۰۰ میلیون دالر نیاز است در حالی که دولت افغانستان فقط ۳۰ میلیون دالر در نظر گرفته است.
پیش از این، کمیسیون انتخابات نیز ابراز امیدواری کرده است که برای تمویل انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی نهادهای بین المللی و جامعه جهانی این کمیسیون را کمک مالی کند.
در طرح پیشنهادی دیده بان انتخابات و شفافیت افغانستان آمده است که کمیسیون انتخابات برای برگزاری انتخابات باید کارهای ذیل را انجام دهد: "طرح و اجرای یک برنامه پنج ساله اصلاحات و ظرفیت سازی، اعلام تاریخ انتخابات آینده با در نظرداشت پیشرفت اصلاحات در کمیسیون، تهیه لیست رای دهنده گان با در نظرداشت اهمیت آن، طرح برنامه حوزه های کوچک، طرح برنامه عملیاتی انتخابات آینده و اعلام برنامه زمانی آن، آغاز مرحله عملی آمادگی ها برای انتخابات، تدویر انتخابات آینده و اعلام نتایج آن، تهیه طرح پیشنهادی به منظور تعدیل مواد مربوط به انتخابات در قانون اساسی".
شاه محمود مل می گوید که هیچ یکی از این اصلاحات تا هنوز در روند انتخابات صورت نگرفته و تمام دست آوردهای حکومت تنها تغییر مدیران انتخاباتی بوده است.
حبیب الله شینواری مسوول برنامه های دیده بان انتخابات و شفافیت افغانستان نیز گفت، تا زمانیکه کمیسیون انتخابات کارمندان مسلکی استخدام نکند و ظرفیت مدیریتی خود را بالا نبرند و هم لیست رای دهنده گان را آماده نکرده نمی تواند انتخابات شفاف برگزار کند.
پیش از این کمیسیون انتخابات گفته است که انتخابات آینده پارلمانی و شوراهای ولسوالی را با کارتهای رای دهی موجود در سال آینده برگزار می کند.
اما آقای شینواری می گوید که اعضای جدیدی کمیسیون انتخابات طرح منظم برای برگزاری انتخابات ندارند و این کمیسیون هنوز هم نباید وقت خود را ضایع کند و باید در جهت آوردن اصلاحات از همین اکنون اقدام نماید.
به گفته وی، اگر انتخابات بدون اصلاحات لازم برگزار شود، مداخله زورمندان و تقلب در آن بیشتر از گذشته خواهد بود.
این در حالی است که پس از گذشت دوهفته از معرفی لیست نامزدان به ریاست جمهوری، هنوز دبیر کمیسیون انتخابات مشخص نشده است و گفته می شود که اعضای کمیسیون های انتخاباتی هم در مورد انتخاب دبیر کمیسیون اختلاف نظر دارند.

 

انتخابات سال آینده، با تقلب همراه است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد