انتخابات-شفاف-بدون-نظارت-ممکن-نیست-فعالان-مدنی-نقش-موثر-در-انتخابات-دارند

رئیس جمهور غنی در دیدار با شماری از فعالان مدنی گفت که حکومت اراده قاطع دارد تا انتخابات را برگزار نماید، اما زمانی انتخابات شفاف بوده میتواند که از سوی جامعه نظارت گردد.

به گزارش افغان نیوز: محمد اشرف غنی رئیس جمهور کشور با شماری از اعضای نهادهای جامعه مدنی در ارگ دیدار کرد. رئیس جمهور غنی گفت که ما آرزومندیم جامعه مدنی در حل بحران پایدار نقش اساسی داشته باشد.

وی افزود که حکومت، ارادۀ قوی بخاطر برگزاری انتخابات دارد و ما تصمیم داریم که با اقشار مختلف مانند جامعه مدنی و رسانه ها در رابطه به برگزاری انتخابات صحبت کنیم و نظریات شانرا در رابطه به استفاده از تکنالوژی در روند انتخابات و بحث های حوزه بندی بشنویم تا به یک اجماع برسیم.

رئیس جمهور گفت که انتخابات شفاف بدون نظارت ممکن نیست. وی از جامعه مدنی خواست تا روی نقش های که می توانند داشته باشند، بررسی های خود را انجام داده و با حکومت شریک سازند.

محمد اشرف غنی گفت که جامعه مدنی می تواند در دادخواهی، آگاهی عامه و عرضه خدمات و همچنان در نقش اشتراک کننده، نقش های موثری در پروسه انتخابات داشته باشند.

وی افزود که ما مدل های مختلف را برای برگزاری انتخابات مورد بررسی قرار می دهیم و مدیریت تکنالوژی نیز یکی از کارهای مهم است. رئیس جمهور غنی در اخیر سخنانش گفت که به ما به استقلالیت کمیسیون های انتخاباتی احترام داریم و نهاد های جامعه مدنی می توانند حکومت را در عرضه خدمات کمک نمایند.

در این دیدار خلیل رووفی به نمایندگی از دیگران گفت که جامعه مدنی بخاطر تحقق دموکراسی، قربانی های زیادی را متقبل شده است و فعلاً در حدود پنج هزار نهاد مدنی داریم که در سطح منطقه در مسایل تخصصی رقابت می کنند.

رووفی افزود که نهاد های مدنی در آگاهی عامه و نظارت از انتخابات نقش مهم دارند و بدون آگاهی عامه ما انتخابات شفاف نخواهیم داشت. وی ضمن اینکه خواستار اعلام تقویم انتخاباتی گردید، گفت که نهادهای جامعه مدنی تجارب و دانش خوبی را بدست آورده اند و از ظرفیت خوبی برخوردار می باشند و آماده همکاری با حکومت هستند.

درادامه خانم حمیرا ثاقب صحبت کرد و از رئیس جمهور بخاطر مشوره هایش با جامعه مدنی و توجه در حمایت از حقوق زنان، تشکری کرد. وی گفت که زنان در انتخابات نیاز به حمایت های سیاسی و مالی دارند و آنان باید در بخش های تصمیم گیری نهادهای انتخاباتی حضور داشته باشند.

یوسف رشید صحبت نموده، گفت که نهاد های جامعه مدنی ظرفیت های خوبی دارند و تلاش نموده اند تا زمینه مشارکت وسیع و شفافیت را در انتخابات فراهم سازند. یوسف رشید افزود که نهادهای جامعه مدنی در بخش های پالیسی، تخنیکی و تطبیق برنامه ها، ظرفیت دارند.

وی بر استقلال کمیسیون های انتخاباتی و مسئولیت پذیری نهادها تاکید کرد. خانم روشن مشعل به نمایندگی از شبکه زنان افغان صحبت کرد و روی امنیت و مصئونیت زنان که کاندید می شوند، تاکید نموده، گفت که باید یک مرکز رسیدگی به شکایات ایجاد گردد تا مشکلات خانم ها را بررسی و پیگیری نماید.

انتخابات شفاف بدون نظارت ممکن نیست/ فعالان مدنی نقش موثر در انتخابات دارند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد